فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف

به گزارش آریا بلاگ، رئیس سازمان صداوسیما در ملاقات با وزیر نیرو، بر استفاده از راهبردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در فراوری برنامه هایی با موضوع اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد.

فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف

به گزارش خبرنگاران از روابط عمومی رسانه ملی، به دنبال اختلالات ایجاد شده در سامانه برق رسانی کشور و قطعی های اخیر برق، اردکانیان وزیر نیرو برای ارائه گزارشی در این زمینه و استمداد از رسانه ملی برای یاری به این وزارتخانه در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم، با رئیس سازمان صداوسیما ملاقات کرد.

دکتر علی عسکری در این ملاقات با ذکر پیشینه خوب وزارت نیرو از ابتدای انقلاب تا به امروز در زمینه خدمت رسانی به مردم گفت: وزارت نیرو از ابتدای انقلاب با بهره مندی از نیروهای جهادی اقدامات زیادی انجام داده است و از وزارتخانه های افتخار آمیز جمهوری اسلامی است.

رئیس سازمان صداوسیما از پایین بودن تعرفه ها و اثرآن بر مصرف مردم سخن گفت و اضافه کرد: پایین بودن قیمت نیروهایی چون برق و آب موجب می گردد مردم در مصرف درست آن ها کوتاهی نمایند و اگر این ذهنیت در مردم ایجاد گردد که مصرف هر چیزی بیشتر از حد احتیاج، اسراف است و به ضرر کشور و خود آنهاست، فرهنگ صرفه جویی در مردم به وجود می آید و دنبال می گردد.

دکتر علی عسکری با اشاره به درخواست وزیر نیرو در مورد فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف گفت: در این زمینه سه راهبرد وجود دارد. اول فراوری برنامه های کوتاه و پرتکرار برای آگاهی بخشی و فرهنگسازی در کوتاه مدت که شامل آیتم های نمایشی کوتاه، گزارش های خبری، برنامه های گفت و گو محور، زیرنویس ها و... است. دوم فراوری برنامه های نمایشی از جمله سریال و مستند است که اثر عمیق تری دارد و می توان برای برنامه های میان مدت و بلند مدت از آن بهره برد و دیگری راه اندازی پویش و ایجاد پویش که سرمایه گذاری در بخش تبلیغ است و اثر گذاری بالایی دارد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه سازمان صداوسیما در هر سه زمینه آماده همکاری با وزارت نیرو برای فرهنگسازی است گفت: علاوه بر رادیو و تلویزیون در فضای مجازی IPTVهای(تلویزیون های تعاملی) رسانه ملی بیش از 20 میلیون بازدید نماینده دارند و ما می توانیم در زمان های پرمخاطب این شبکه ها از جمله هنگام پخش مسابقات ورزشی و برنامه های پرطرفدار برنامه های مورد نظر وزارت نیرو را در زمینه اصلاح الگوی مصرف پخش کنیم.

دکترعلی عسکری در خاتمه با تأکید بر همکاری همه جانبه رسانه ملی با این وزارتخانه و همراهی اداره کل بازرگانی این سازمان با وزارت نیرو برای پخش برنامه های مورد نظر گفت: ما آمادگی داریم بر مبنای میزان اثرگذاری رسانه ملی بر میزان مصرف مردم، برنامه هایی راطراحی و اجرا کنیم.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در این ملاقات با قدردانی از حمایت ها و همکاری های رسانه ملی با این وزارتخانه گفت: وزارت نیرو موظف است برای تأمین امنیت خاطر مردم در برهه حساس کنونی به بهترین نحو عمل کند اما چند عامل موجب این بحران شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما هر سال یک میلیون مشترک جدید داریم و هر سال ظرفیت فراوری را بر مبنای این افزایش تنظیم می کنیم گفت: برآورد سال جاری این بود که 2هزار مگاوات بیش از ظرفیت سال گذشته به ظرفیت فراوری اضافه کرده گردد اما چون سال گذشته نتوانستیم در زمان مقرر واحدهای بخار را برای تعمیر از سیستم، خارج کنیم این امر به تعویق افتاد و فراوری کمتر شد. وی با بیان اینکه حدود هزار مگاوات هم به علت خارج شدن نیروگاه های اتمی از سرویس برای تعمیر کم شد گفت: از طرفی خشکسالی سال جاری هم بر کاهش فراوری برق اثر زیادی داشت ضمن اینکه استخراج رمز ارزهای غیر قانونی به میزان 2000مگاوات بار بر سیستم وارد می نماید که رقم زیادی است. اردکانیان بالا رفتن دمای هوا در ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به پارسال را از دیگر علت های بالا رفتن مصرف و فشار بیشتر بر سامانه فراوری برق کشور دانست.

وزیر نیرو سپس با اشاره به سیاست های برنامه ششم که بر مبنای آن باید هرسال 9میلیارد یورو برای فراوری17هزارمگاوات برق به این وزارتخانه تعلق گیرد گفت:تا به امروز فقط 17 درصد آن تحقق یافته است.

وی سپس با تشریح اوضاع کنونی وزارتخانه گفت: برای پائین آوردن مصرف برق در کشور، باید مصارف خانگی تقلیل یابد و این امر و اصلاح الگوی مصرف مردم در زمینه همه انرژی ها فقط با همیاری و فرهنگسازی رسانه ملی امکانپذیر است. وی خواهان همفکری با رسانه ملی در زمینه فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف شد و از رئیس رسانه ملی برای حمایت از این وزارتخانه استمداد طلبید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7125

به "فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید