لاهه تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می دهد

به گزارش آریا بلاگ، دادگاه بین المللی لاهه اعلام نمود علی رغم فشارهای موجود، پروند رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می دهد.

لاهه تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می دهد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، علی رغم فشارهای آمریکا به لاهه برای تعلیق کردن فرایند پفراینده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان، این دادگاه بیان کرد رسیدگی به این موضوع را از سر می گیرد.

دادگاه بین المللی جزایی (لاهه) در گزارش جدید خود بیان کرد که تحقیقات جرایم جنگی اجرا شده توسط ایالات متحده آمریکا و طرف های دخیل در جنگ افغانستان پیش برده گردد.

براساس این تصمیم قرار است عملکرد گروه طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای آمریکایی پس از ماه می سال 2003 میلادی تا به امروز آنالیز گردد.

در ماه آوریل (حمل) امسال پس از آنکه دولت ترامپ ویزا قاضی پفراینده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را صادر نکرد، دادگاه کیفری بین المللی تصمیم گرفت پفراینده جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را کنار گذاشته و از دستور کار خارج کند.

همچنین مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا با تهدید این دادگاه، گفت آمریکا از تمام امکانات برای جلوگیری از این تحقیقات استفاده خواهد نمود.

افغانستان در سال 2003 عضو اساسنامه رم و دادگاه لاهه شد که براساس آن، اگر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان توانایی و یا اراده رسیدگی به قضایای نقض حقوق بشردوستانه را نداشته باشند، دادگاه بین المللی جزایی صلاحیت و مسئولیت دارد که به این قضایا رسیدگی کند. این دادگاه اما صلاحیت رسیدگی به جنایات پیش از 2003 افغانستان را ندارد.

آمریکا تا به امروز عضویت دادگاه لاهه را نگرفته و صلاحیت این دادگاه برای انجام تحقیق در خصوص شهفرایندان آمریکایی را به این دلیل که حاکمیت ملی آمریکا را تهدید می نماید، به رسمیت نمی شناسد.

ر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2471

به "لاهه تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاهه تحقیقات درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان را ادامه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید