جهت سخت بایدن در بدو ورود به کاخ سفید به روایت رسانه آمریکایی

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران : جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بعد از انتخاباتی پر فراز و نشیب در حالی وارد کاخ سفید می گردد که با چالش بحران سلامت، ضعف مالی و کنگره ای روبرو است.

جهت سخت بایدن در بدو ورود به کاخ سفید به روایت رسانه آمریکایی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شبکه خبری ای بی سی نیوز امروز یکشنبه در این زمینه نوشت: در حالی که دنیا در بهت ناشی از خودداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از پذیرش نتایج انتخابات بسر می برد، بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا با آینده ای دلهره آور در سال 2021میلادی روبرو است.

دولت بایدن بحران سلامت عمومی و بحران اقتصادی را از دولت ترامپ به ارث برده است.

بر اساس طرح رهگیری کووید-19 ایالات متحده آمریکا در راستا ثبت بدترین ماه همه گیری در ماه نوامبر (آبان) واقع شده است.

با وجود اینکه ترامپ در کمپین های انتخاباتی اش بیان کرد که ویروس از بین رفته است شمار مبتلایان در آمریکا از 12 میلیون در روز شنبه گذشته و این در حالی بود که فقط در یک هفته شمار مبتلایان با رسیدن به بیش از یک میلیون نفر رکورد زد.

چالش بیکاری و اشتغال

با وخیم شدن بحران سلامت عمومی در آمریکا تعداد آمریکایی های که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام نموده اند برای اولین بار به رقم غیرمتعارفی رسید و در یک هفته بیش از 700 هزار نفر نام خود را برای دریافت این بیمه ثبت نموده اند.

این درحالیست که تقریبا 12 میلیون نفر از نیروی کار منافع بیکاری خود را در دسامبر (آذر) از دست می دهند این زمان مصادف است با سرانجام پرداخت بسته های یاری اضطراری و تنها زمانی این یاری ها ادامه می یابند که کنگره تصمیم به تمدید آنها بگیرد.

اندرو باترس استادیار اقتصاد در دانشگاه ایندیانا می گوید: دولت بایدن با اقتصادی بحران زده که در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده روبرو است.

نتایج تحقیقات ایپسوس نشان می دهد که همزمان با کوشش شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا، این همه گیری باعث افزایش انسجام جوامع بسیاری شده است. این تحقیقات رتبه آمریکا در انسجام اجتماعی را منفی 26 درصد نشان می دهد که در میانه طبقه بندی کشورها است.

شاخص منفی بودن انسجام اجتماعی در آمریکا به ویژه ناشی از احساسات شهروندان آمریکایی درباره عدم اعتماد به سیستم، بی عدالتی و مسائل هویتی است.

کنگره متشنج و از هم گسیخته

اما در عین حال آمریکا با کنگره ای تفرقه زده روبرو است. بسته به نتایج دو رقابت سنا در ایالت جورجیا که تا ژانویه معین نخواهد شد، بایدن ممکن است به سنایی جمهوریخواه و مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت را دموکرات ها را تشکیل می دهند، روبرو باشد. در این صورت این اولین رئیس جمهور منتخب از سال 1988 خواهد بود که با یک کنگره دچار شکاف و اختلاف روبرو خواهد بود.

بایدن باید با حزب جمهوریخواه متاثر از تفکرات ترامپی روبرو گردد.

بایدن گفته رسیدگی به بحران سلامت عمومی اولویت او را تشکیل می دهد و به دنبال بسته یاری های بیشتری خواهد بود.

وی همچنین گفته بیش از ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا به تعطیلی های سراسری اهمیت خواهد داد.

در کنگره ای که دچار شکاف است بایدن برای تغییرات با مسائلی روبرو خواهد شد. کنگره تصمیم گیری ها درباره مسائل اقتصادیاتی و هزینه ها را برعهده دارد و بایدن تنها می تواند این تصمیمات را بپذیرد یا آنها را وتو کند بنابراین برنامه محرک ها ممکن است متوقف گردد.

تجربه تاریخی در آمریکا نشان داده که جمهوریخواهان در صورت مخالفت با بسته های اقتصادی کمتر از آنها حمایت می نمایند.

چالش تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی اولویت اصلی بایدن است اما بعید است تغییری در سیاست آمریکا در قبال چین حاصل گردد.

بایدن وعده داده در اولین روز حضورش در کاخ سفید به پیمان تغییرات آب و هوایی موسوم به توافق پاریس ملحق خواهد شد.

او متعهد شده 2.32 تریلیون دلار در یک دهه به عنوان بخشی از انقلاب انرژی سبز سرمایه گذاری خواهد نمود و تا سال 2035 انرژی آمریکا 100 درصد پاک خواهد شد.

او همچنین خواهان اعمال اقتصادیات بر کالاهای فشرده شده کربنی هستند که از کشورهایی وارد می شوند که نتوانسته به تعهدات آب و هوایی خود عمل نمایند.

اما پیشرفت او در این برنامه هایش هم ممکن است توسط کنگره ای متفرق محدود گردد بنابراین او ممکن است به دستورات اجرایی متکی باشد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش بیش از 70 مقررات محیط زیستی را ملغی کرد که احتمال می رود بایدن بسیاری از آنها را شامل استانداردهای آلایندگی خودرو و محدودیت فراوری متان برای عملیات های نفت و گاز به حالت اول بازگرداند.

در سیاست خارجی، بایدن می گوید به دنبال ترمیم روابط آمریکا با متحدان سنتی اش است و تحلیلگران انتظار دارند دولت او قابل پیش بینی تر بوده و برای چندجانبه گرایی بیش از یکجانبه گرایی ارزش قائل باشد.

اما بعید است تغییری در سیاست آمریکا در قبال چین ایجاد کند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5246

به "جهت سخت بایدن در بدو ورود به کاخ سفید به روایت رسانه آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت سخت بایدن در بدو ورود به کاخ سفید به روایت رسانه آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید