نگذاریم همه دلّال شوند

به گزارش آریا بلاگ، تا همه دلال نشده اند و تا همه از بخش تولید نرفته اند لطفا و برای رضای خدا خواهش می کنیم هزینه های بخش سوداگری و مفت خوارگی نفتی و رانت را با اصلاح نظام مالیاتی و بانکی بالا ببرید و از ایجاد مزاحمت های فراوان برای بخش مولد اقتصاد دست بردارید.

نگذاریم همه دلّال شوند

به گزارش خبرنگاران، روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: بارها و بارها در این یادداشت نالیده ایم که فکری برای این شرایط اقتصاد که هر چه پاداش است نصیب بخش سوداگری و رانت خیز می شود و هر چه مجازات و تنبیه، سزای بخش تولید و کار و تلاش و اشتغال، بکنید اما ظاهراً اراده ای در کار نیست و همین مصیبت باعث شده تا همه به جای کار به فکر دلالی و سوداگری باشند و بخش قابل توجهی از مردم نیز … چرا که چاره ای ندارند چون به تجربه دریافته اند از راستا کار و تلاش و خلاقیت و کارآفرینی و تولید، فرجام درستی ندارند و جزای خیر نمی بینند؛ شاید لوح تقدیر بگیرند اما فقط همین. ضمن آن که هر روز شاهد کوچک ترشدن سرمایه خویش هستند و برای آن که این سرمایه هر روز کمتر و کمتر نشود خود را به این در و آن در می زنند تا به نوعی حفظش کنند. بی دلیل زمین و خانه می خرند. سکه و دلار در خانه نگه می دارند. به محض این که می بییند عده ای در بورس پول حسابی گیرشان آمده وارد این بازار می شوند و خلاصه در این اقتصاد شبه لاتاری، شانس خود را در یک عرصه اکثراً سفته بازانه امتحان می کنند و گاهی هم خانه خراب می شوند. مثل آنها که حال در صف فروش بورس ایستاده اند که بهترین بستر برای جذب سرمایه و رونق تولید می توانست باشد و هست اما با گرفتارشدن در همین مناسبات سوداگرانه و رانتی، به نقیض خود بدل شد. جالب این که بسیاری از رسانه ها و سایت های ما و بدتر از همه رسانه ملی هم در همان راستا اشتباهی که با نشانی غلط رنود و باندهای گردن کلفت رانتی و نفتی و وارداتی، راه صحیح نمایانده شده، گام برمی دارند. حجم مصاحبه ها و گزارش های انتقادی سختی که همین رسانه ملی در رابطه با گرانی مرغ و گوشت و برنج و تخم مرغ و گوجه فرنگی و پیاز و میوه و لوازم خانگی داخلی و کلاً تولید داخلی پخش می کند (و از جمله اخیراً که روی قاچاق دام متمرکز شده است) را مقایسه کنید با مناظره هایی که در رابطه با بخش سوداگری و رانتی اقتصاد و به ویژه ضرورت اصلاح نظام اقتصادیاتی و بانکی و کم کاری فاجعه بار در اصلاح ساختار اقتصادی کشور به عنوان منشأ اصلی گرفتاری های اقتصاد رانتی صورت می گیرد.

سخنی را که بارها گفته ایم در انتها کلام تکرار می کنیم. تا همه دلال نشده اند و تا همه از بخش تولید نرفته اند لطفا و برای رضای خدا خواهش می کنیم هزینه های بخش سوداگری و مفت خوارگی نفتی و رانت را با اصلاح نظام اقتصادیاتی و بانکی بالا ببرید و از ایجاد مزاحمت های فراوان برای بخش مولد اقتصاد دست بردارید…

راستی تا یادم نرفته، دوستان دولتی و مجلسی! کار اخذ اقتصادیات بر خانه های خالی و اقتصادیات بر عایدی سرمایه چند سال دیگر به فرجام می رسد؟ شما خبری ندارید؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5099

به "نگذاریم همه دلّال شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگذاریم همه دلّال شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید