هر خانه، یک گلخانه، کاغذ زباله نیست

به گزارش آریا بلاگ، زوج خلاق اهوازی منازل همشهریان خود را در ازای دریافت کاغذ، به یک گلخانه تبدیل می نمایند.

هر خانه، یک گلخانه، کاغذ زباله نیست

به گزارش از

زوج خلاق اهوازی، منازل همشهریان خود را در ازای دریافت کاغذ از آن ها، به گلخانه تبدیل می کنند، اقدامی از سوی دوستداران طبیعت که با یاری به بازیافت کاغذ، در کوشش هستند محیط زیست را حفظ کنند.

توسعه فضای سبز و وجود پوشش گیاهی در همه شرایط اقلیمی می تواند تاثیر مثبتی بر آب و هوای منطقه داشته باشد. در استان خوزستان به علت بروز پدیده ریزگردها، وجود پوشش گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که علاوه بر موثر بودن در تصفیه هوا، در حفظ و تثبیت خاک نیز نقش بسزایی دارد.

حفظ طبیعت وظیفه ای است که بر دوش همه شهروندان و مسئولان است. زباله ها که از عوامل آلاینده محیط زیست محسوب می شوند، احتیاج به دفع مناسب و یا حتی بازیافت دارند. بازیافت زباله ها علاوه بر کاهش قابل توجه تاثیر منفی آنها بر محیط زیست، با بازگرداندن زباله ها به چرخه مصرف، می تواند مفید واقع شود.

آشتی با طبیعت

آن ها که نام آشتی با طبیعت را برای فعالیت های خود انتخاب نموده اند، کوشش می کنند تا همشهری های خود را نیز با طبیعت آشتی دهند.

مهدی اسکندری که ایده آشتی با طبیعت در قالب دریافت کاغذ و تحویل گل داده است، در گفت وگو با خبرنگار از گفت: شهروندان اهوازی کتاب ها و یا کاغذ های بدون استفاده خود را می سوزانند، در آب می ریزند و یا دور می اندازند، غافل از اینکه کاغذ قابلیت بازیافت دارد.

او هدف از این طرح را تشویق و ترغیب مردم به دور نریختن کاغذ ها و کتاب ها عنوان نمود و بیان داشت: این فعالیت به منظور آشنایی همشهریان عزیز با مفید و قابل بازیافت بودن کاغذ و همچنین یاری به حفظ طبیعت و محیط زیست آغاز شد.

اسکندری اضافه نمود: به ازای هر 3 کیلوگرم کاغذ و کتابی که از همشهریان گرفته می شود به آن ها یک گلدان کاکتوس اهدا می شود، ضمن اینکه آن ها می توانند با یک تماس تلفنی، کتاب ها و کاغذ های باطله را در محل سکونتشان به ما تحویل دهند.

او گفت: قبل از تحویل کتاب ها و کاغذ های باطله به کارخانجات بازیافت، کتاب ها آنالیز و سپس یک لیست از آن ها تهیه می شود تا کتاب های داستان و کتاب های درسی به کتابخانه ها و مدارس مناطق محروم اهدا و سایر کتاب ها برای بازیافت ارسال شوند.

آشنایی با گیاهان در صفحه مجازی آشتی با طبیعت

همسر مهدی اسکندری که مدیریت صفحه مجازی آشتی با طبیعت را به عهده دارد، در گفت وگو با خبرنگار از گفت: صفحه مجازی آشتی با طبیعت، شامل؛ اطلاعات مربوط به گیاهان، گونه و نحوه نگهداری آن ها است.

او اضافه نمود: همچنین همشهریان می توانند به وسیله این صفحه برای تحویل دادن کاغذ ها و کتاب های خود آدرس اعلام کنند تا اقدامات لازم برای دریافت آن ها و تحویل گل به محل موردنظر انجام شود.

برادر مهدی اسکندری در گفت وگو با خبرنگار از توضیح داد: به همراه خانواده در زمینه جمع آوری کاغذ و کتاب های همشهریان فعالیت داریم، از این کار راضی هستیم و درآمد خوبی برای ما دارد. علاوه بر این، فعالیت های ما می توانند برای محیط زیست هم موثر باشند، چرا که به توسعه فضای سبز و فراوری بیشتر گیاهان یاری می شود.

اهمیت زیست محیطی توسعه فضای سبز

سید عادل مولا معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از گفت: واردات گیاهان به استان باید با مطالعه قبلی و آنالیز انجام شود، چرا که شرایط آب و هوا و خاک استان خاص است و به همین منظور تاثیرات تمام گیاهان بر روی آب و هوا، شرایط اقلیمی و گونه های جانوری احتیاج به آنالیز دارد.

او با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار است، اضافه نمود: گیاهانی که به منظور توسعه فضای سبز انتخاب می شوند باید با شرایط استان سازگاری داشته باشند. به عنوان مثال درخت کنار علاوه بر سایه انداز بودن، به علت نوع آناتومی اش می تواند در تصفیه هوا بهتر عمل کند و حتی می تواند از گیاهان آشیانه پذیر محسوب شود.

مولا اعلام کرد: در سال های اخیر متاسفانه شاهد ورود گونه های مهاجم بوده ایم، این گونه ها علاوه بر آشیانه پذیر نبودن، تاثیرات منفی بر روی استان، تنوع زیستی، آب و خاک دارد، لذا ضروری است قبل از کاشت و وارد کردن هرنوع گونه گیاهی، تحقیقات و مطالعات لازم بر روی آن انجام شود.

این مقام مسئول گفت: سازمان محیط زیست می تواند در این زمینه به دوستداران طبیعت و افرادی که برای توسعه فضای سبز در حال کوشش هستند، با معرفی گونه های سازگار با شرایط اقلیمی یاری کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مورد تاثیر پوشش گیاهی بر پدیده ریزگرد ها توضیح داد: یکی از اثرات وجود پوشش گیاهی تلطیف و تصفیه هوا است. درختان از عوامل کنترل ریزگرد ها به شمار می آیند و با کاشت بیشتر گونه های سایه افکن و یا پهن برگ می توانیم بر کاهش ریزگرد ها و گرد و غبار تاثیرگذار باشیم.

او اظهار کرد: از دیگر مزایای توسعه پوشش گیاهی می توان به تثبیت خاک اشاره نمود، وجود پوشش گیاهی و گونه های مخصوص می تواند باعث تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن شوند.

مولا در مورد گیاهان آپارتمانی اذعان داشت: هر نوع توسعه فضای سبز چه در فضای باز و چه در محیط های خانگی می تواند در تصفیه هوا موثر باشد. چرا که گیاهان نقش بسیاری در تبدیل کربن دی اکسید به اکسیژن دارند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه نمود: با توسعه فضای سبز می توان درپالایش هوا نقش مثبتی داشت. کاری که این زوج جوان آغاز نموده اند قابل تحسین است و امیدواریم کوشش ها در این زمینه افزایش یابد.

لازم به ذکر است، کاغذ ها و کتاب ها تفکیک می شوند و بعد از ارسال تعدادی از آنها به کتابخانه ها و مدارس مناطق محروم، سایر آنها برای بازیافت و تهیه مواد خام به کارخانجات مربوطه تحویل داده می شوند.

با توجه به خاک حاصلخیز استان خوزستان، با مطالعه و آنالیز گونه های مختلف گیاهی و انتخاب گونه ای مناسب، ما هم می توانیم در توسعه فضای سبز شهر خود سهیم باشیم. فضای سبزی که علاوه بر زیباسازی شهر می تواند به سلامت شهروندان نیز یاری کند.

همه ما در برابر محیط زیست و هموطنانمان مسئول هستیم. با اهدای کتاب های خود در ازای یک گلدان علاوه بر یاری به بازیافت برای حفظ محیط زیستمان به تامین یک کتابخانه در منطقه ای محروم نیز یاری کنیم.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 670

به "هر خانه، یک گلخانه، کاغذ زباله نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر خانه، یک گلخانه، کاغذ زباله نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید