وام 12 درصدی نه تنها یاری کننده نیست بلکه حکم جریمه را دارد

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران: رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: وام 12 درصدی نه تنها به صنعت گردشگری ایران یاری نمی کند که حکم جریمه را برای آن دارد. با این شرایط، گردشگری تا یک سال دیگر هم نمی تواند درآمد ارزی برای کشور فراوری کند.

وام 12 درصدی نه تنها یاری کننده نیست بلکه حکم جریمه را دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اسحاق دنیاگیری ـ معاون اول رییس جمهور ـ آغاز هفته در جلسه ای با فعالان توریستی در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اذعان کرد: با وجود اینکه سال 98 به جهت اتفاقات و حوادث، جزو سخت ترین سال ها بود اما درآمدهای ارزی این وزارتخانه بیش از 11 میلیارد دلار بوده که عددی عظیم است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی هم قبلا آمار داده بود که در سال گذشته حدود 8 میلیون و 600 هزار توریست و مسافر خارجی به ایران سفر نموده اند. با این حساب هر نفر با سفر به ایران حدود 1280 دلار هزینه نموده، این درحالی است که هم اکنون هر بشکه نفت در بازارهای دنیای حدود 23 دلار خرید و فروش می شود. در بودجه سال 99 قیمت هر بشکه نفت نیز 50 دلار مشخص شده است که حتی اگر با این نرخ محاسبه شود هر خارجی با سفر به ایران معادل تقریبی 25 بشکه نفت، برای کشور درآمد ارزی ایجاد می نماید.

در چنین شرایطی فعالان توریستی، حمایت دولت از این صنعت در بحران کرونا را که طبق گزارش وزارت صمت با 100 درصد آسیب روبرو بوده، ناچیز و ناکارآمد دانسته اند.

توریستی با ابهام زیادی در دنیا روبرو است، به فرض این که ویروس کرونا تا چند ماه دیگر ریشه کن شود، بعد از آن چه خواهد شد، آیا قوانین مرزها و کشورها به حالت قبل بر می شود، آیا رفتار و سلیقه توریستان تغییر خواهد نمود ابراهیم پورفرج ـ رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ در گفت وگو با ایسنا درباره بسته حمایتی دولت برای توریستی در بحران کرونا که شامل امهال سه ماهه اقتصادیات و قبوض انرژی و پرداخت وام بانکی با 12 درصد سود است، اظهار کرد: صنعت توریستی در مقایسه با سایر صنایع، بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است؛ چرا که از نیمه دوم سال گذشته با توجه به وقایعی که در کشور رخ داد، دچار آسیب های جدی شد و در این مدت هر چه برای تبلیغ ایران و جذب توریست سرمایه گذاری شده بود، از بین رفت.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا انتها سال 99 نتوان هیچ تور توریستی را در ایران اجرا کرد؛ به دو دلیل نخست آن که رفت و آمدی بین کشورها وجود ندارد، مرزها بسته شده و پروازها به حالت تعلیق درآمده است. دلیل دیگر آن است که سایر کشورها هم سخت درگیر ویروس کرونا هستند و اصلا جوابگوی درخواست ما برای سفر به ایران نیستند. فعلا نه ما و نه آن ها نمی دانیم چه چیزی در انتظار است.

پورفرج گفت: توریستی با ابهام زیادی در دنیا روبرو است، به فرض این که ویروس کرونا تا چند ماه دیگر ریشه کن شود، بعد از آن چه خواهد شد، آیا رفت و آمد توریستان مثل قبل خواهد بود؟، قوانین مرزها و کشورها به حالت قبل بر می شود؟، آیا رفتار و سلیقه توریستان و آژانس های توریستی تغییر خواهد نمود؟. ما در حال آنالیز این سوال ها هستیم و فعلا جواب صریح و قاطعی برای آن ها نداریم.

وی اضافه کرد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که ویروس کرونا تا خردادماه ریشه کن شود، باز نمی توان انتظار داشت توریستان خیلی سریع به ایران سفر نمایند؛ زمان می برد تا مردم بار دیگر به شرکت های هواپیمایی، هتل ها، اقامتگاه ها و سرویس حمل و نقل اعتماد نمایند. تا آن زمان تصمیم بر آن است که توریستی داخلی تقویت شود، پیش بینی شده سفرهای داخلی زودتر آغاز می شود. از این طریق می توان امنیت را القاء و زمینه را برای سفر توریستان خارجی فراهم کرد.

او تاکید نمود: اگر به صنعت توریستی مخصوصا بخش ارزآور آن، بی توجهی شود و در این بحران، حمایت اقتصادی نشود، نمی توان سریع و مؤثر وارد بازارهای بین المللی شد، با این حساب شاید ورود توریستان به ایران بیشتر از یک سال زمان ببرد.

رییس جامعه تورگردانان یادآور شد: تورگردان ها که کارشان جذب توریست خارجی و درآمد ارزی است، محرک اصلی صنعت توریستی به حساب می آیند. ما در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنیم، تورهای آشناسازی برگزار می کنیم، خبرنگاران خارجی را به ایران می آوریم تا واقعیت های کشور را انعکاس دهند و ایران را تبلیغ و معرفی می کنیم، با این کارها است که چرخ اقتصاد راننده، راهنما، هتلدار، اقامتگاه ها داران، شرکت های هواپیمایی و حمل و نقل ریلی و رستوران ها به حرکت درمی آید. منظور این نیست که تاثیر توریستی داخلی و سایر همکارانی که در این بخش فعال هستند، نادیده گرفته شود و یا ارزش گذاری نشود. تمام بخش صنعت توریستی به حمایت و یاری اقتصادی دولت احتیاج دارد. همه این صنعت یک سال بحرانی را پشت سر گذاشته است اما تاکید بیشترم بر این است که نباید بخش محرک صنعت توریستی را که درآمد ارزی برای کشور ایجاد می نماید فراموش کرد.

وام 12 درصد سود فقط تاسیسات توریستی را به بانک ها بدهکارتر می نماید، این وام خرج حقوق کارمندان خواهد شد، هنوز درآمد کسب ننموده موعد پرداخت آن فرا می رسد، پس از کجا پول تبلغ ایران را تامین کنیم. آیا می توان نام چنین تسهیلاتی را یاری اقتصادی گذاشت؟ وی ادامه داد: شرط دولت برای پرداخت وام با سود 12 درصد، حفظ کارمندان است، وقتی 6 ماه تا یک سال قرار نیست درآمدی داشته باشیم، ناچارا یا باید این کارمندان را تعدیل کنیم یا وامی که از دولت دریافت می کنیم را به عنوان حقوق باید به پرسنل بدهیم، پس هزینه تبلیغات ایران را از کجا تامین کنیم؟

او تاکید نمود: وامی که با عنوان حمایت از صنعت توریستی با سود 12 درصد درنظر گرفته اند، فقط شرکت های توریستی را به بانک ها بدهکارتر می نماید، هنوز کار را آغاز ننموده و درآمدی حاصل نشده، دوره تنفس این وام تمام شده و باید آن را به بانک بازگرداند. آیا می توان نام این تسهیلات را یاری اقتصادی گذاشت؟

پورفرج اضافه کرد: این حمایت با اصل توسعه تناسب ندارد، آن هم درحالی که شورای دنیای سفر و توریستی در نامه سرگشاده ای، از رهبران دنیا و دولت ها، خواسته وام های فوری و نامحدود بدون بهره را برای شرکت های سفر و توریستی اختصاص دهند و اقتصادیات های دولتی، بدهی ها و معوقات اقتصادی را از روی بخش توریستی بلافاصله و حداقل تا 12 ماه آینده بردارند. اگر قصد دولت بر این است که چرخ صنعت توریستی بچرخد و نیروهای کار که در این حرفه، متخصص و سرمایه صنعت توریستی است، حفظ شود باید وام هایی با کارمزد بانکی 4 درصد اختصاص دهد، نه این که برای این تسهیلات که عنوان یاری دارد، سود درنظر بگیرد. الان که وقت کسب منفعت نیست. در این شرایط یاری ها باید بلاعوض باشد، اگر نمی توانند این کار را نجام دهند، حداقل از ما سود نگیرند و با همان کارمزد بانکی حساب نمایند.

وی گفت: ما در شرایط عادی هم می توانستیم این وام را از بانک دریافت کنیم، فقط سود آن وام 18 درصد است و سود وام بسته حمایتی 12 درصد. تفاوت آن هم در این است که ما قبلا درآمد داشتیم و می توانستیم وام با سود 18 درصد را بازگردانیم اما حالا درآمد نداریم. آیا به این موضوع فکر شده وقتی پیش بینی دنیا، عقب گرد آمار مسافران و درآمد حاصل از آن تا هفت سال قبل است، چگونه قرار است به این زودی درآمد ارزی در توریستی ایجاد شود و این وام ها تسویه شود.

او با اشاره به دشواری انتقال درآمد توریستی به کشور متاثر از تحریم ها و مسدود شدن راه های ارتباطی بانک های داخلی و خارجی، اظهار کرد: پول بیشتر شرک های توریستی در اختیار شرکت های خارجی است، چون راهی برای انتقال آن ها وجود ندارد، همه نگرانی ما این است که آن شرکت ها نیز اعلام ورشکستگی نمایند و دیگر امکان برگرداندن آن پول ها هم نباشد، اگر این پول را می توانستیم به کشور انتقال دهیم شاید اینقدر مشکل نداشتیم.

رییس جامعه تورگردانان ایران با طرح این پرسش که برنامه دولت برای حمایت از نیروی کار متخصص توریستی چیست، اضافه کرد: اگر آن ها بیکار شوند هم دولت و هم بخش خصوصی، متحمل خسارت زیادی می شود. از یک طرف دولت باید حقوق بیکاری بدهد و از طرف دیگر به بدنه تخصصی توریستی آسیب وارد شده است. شاید بهتر باشد راه حل دیگری داشته باشند، یقینا ما قصدی برای تعدیل و بیکار کردن این نیروها نداریم برای همین از دولت تقاضا داریم جهت دیگری را برای یاری به صنعت توریستی انتخاب کند.

پورفرج یادآور شد: اگر این سرمایه های انسانی را از دست بدهیم، دیگر نمی توانیم جاگزین کنیم و یقینا صنعت توریستی در ایران تا چند سال دیگر هم نمی تواند خود را جمع کند. دولت باید به این نکات ظریف توجه کند. ما از وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی انتظار نداریم، چون می دانیم علاقمند است که به این صنعت یاری شود اما بودجه ای در اختیار ندارد. انتظار ما از دولت است که متناسب با احتیاج به صنعت توریستی یاری کند. بخش خصوصی در این شرایط به حمایت های معنوی و دانش و علم بخش دولتی احتیاجی ندارد. توریستی الان فقط یاری اقتصادی می خواهد تا در یک سال آینده به شرایط قبل برشود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2889

به "وام 12 درصدی نه تنها یاری کننده نیست بلکه حکم جریمه را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام 12 درصدی نه تنها یاری کننده نیست بلکه حکم جریمه را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید