واکنش ها به تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز

به گزارش آریا بلاگ، فارس نوشت: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با واکنش هایی در جهان روبه رو شده است.

واکنش ها به تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز

روسیه در واکنش به این تصمیم خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز را ضربه ای به امنیت اروپا توصیف نموده است.

سران کشورهای عضو ائتلاف ناتو هم گفته اند نشستی را با هدف آنالیز این تصمیم دولت آمریکا برگزار خواهند کرد.

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ روز پنجشنبه شرکای بین المللی این کشور را از قصد واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان های باز آگاه نموده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این معاهده به کشورهای عضو اجازه می دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده نمایند.

دولت آمریکا پیش از این روسیه را به نقض این معاهده متهم نموده و گفته به این دلیل خواهان خروج از آن است.

رسانه آمریکایی گزارش داده خروج از این توافق احتمالاً به تنش ها در روابط با مسکو دامن زده و واکنش متحدان اروپایی و همچنین بعضی از اعضای کنگره را به همراه خواهد داشت.

مسکو پیش از این اتهامات آمریکا در زمینه نقض این توافق را رد نموده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوم اردیبهشت ماه گفت: کارشناسانی که اوضاع را رصد می نمایند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخشهای قابل ملاحظه ای از واقعیت در این برآورد ها وجود دارد. ما هم بر اساس تماسهایمان با آمریکایی ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان های باز به همین نتیجه رسیده ایم.

وی اضافه کرد: واکنش ما به تصمیم از قبل برنامه ریزی شده و محتمل واشنگتن به نحوه اجرای آن و اینکه دقیقا معنای تصمیم آنها چیست بستگی خواهد داشت و قطعا خواهیم دید که آیا دیگر متحدان واشنگتن در ناتو از این کشور دنباله روی می نمایند یا خیر.

معاهده آسمان های باز توافقنامه ای بین 35 کشور دنیا در مورد اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده ای که در سال 1992 امضا شد و از اول ژانویه 2002 اجرایی شد.

هدف این معاهده ایجاد درکی متقابل و اطمینان بخشی به کشورهای امضانماینده در مورد تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است باعث نگرانی گردد، بوده است.

310311

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3365

به "واکنش ها به تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید