چرا سرمای شدید قطارها را زمین گیر کرد؟

به گزارش آریا بلاگ، عباس قربانعلی بیک با بیان اینکه لغو و تاخیر سفرهای ریلی در روزهای گذشته موضوع مهمی است که بسیاری از مردم را با مشکل روبرو کرد، گفت: سفرهای ریلی آخرین چیزی است که در شرایط بحران و شرایط بد جوی از کار می افتد، سفرهای جاده ای، هوایی و حتی دریایی هم امکان لغو دارند، اما سفر ریلی مطمئن ترین و ایمن ترین وسیله حمل ونقل است و توقف سیستم ریلی احتمال کمی دارد و پیش بینی های زیادی در جهان صورت گرفته که سفرهای ریلی هم قابلیت اعتماد بالایی داشته و هم در دسترس باشد و با بارش برف، به سادگی تعطیل نشود.

چرا سرمای شدید قطارها را زمین گیر کرد؟

معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن با بیان اینکه قطارها به تجهیزاتی از جمله گرمکن احتیاج دارند، گفت: یکی از مسائلی که در روزهای گذشته و با برودت هوا داشتیم این بود که به علت بارش برف یا یخ زدگی، سوزن خطوط عمل نمی کرد و در این شرایط قطار دیگر امکان تغییر مسیر ندارد و متوقف می شود.

وی ادامه داد: ما هم در کشور به تعداد محدودی گرمکن سوزن داریم، اما همه سوزن ها گرمکن ندارند و همان سوزن هایی که گرمکن نداشته باشند، نقطه ضعف زنجیره ریلی می شوند؛ در حالی که سوزن های اصلی و مهم در مسیرهای سرد و برف خیز باید گرمکن داشته باشند. در این مورد به خاطر دارم پنج سال پیش یکی از شرکت ها نمونه گرمکن سوزن را با شرایط آزمون رایگان به راه آهن پیشنهاد داده بود که احتمالا به نتیجه نرسید.

لکوموتیوهای دیزلی در منطقه ها بسیار سردتر از ما هم در جهان وجود دارد

این کارشناس حوزه ریلی با اشاره به مشکل لکوموتیوها بیان نمود: لکوموتیوهای ما دیزلی هستند که مشابه آن در منطقه ها بسیار سردتر از ما هم در جهان وجود دارد، برای مثال در کانادا عمده حمل ونقل بار به وسیله لکوموتیوهای دیزلی انجام می شود، البته قطارهای مسافری با لکوموتیو دیزلی هم در آنجا وجود دارد، هرچند بسیاری از قطارهای مسافری حومه کانادا برقی است. با وجود این، در آن کشورها لکوموتیو دیزلی با وجود دمای منفی 40 درجه هم با چنین مسائلی روبرو نمی شود و همیشه اقدامات لازم برای گرم نگه داشتن قطارها انجام می شود.

قربانعلی بیک گفت: یکی از مسائلی که در روزهای گذشته برای قطارهای ما در نقاط سرد کشور پیش آمد هم درباره لوکوموتیوها بود؛ اگرچه لکوموتیوی که گرم باشد، مگر در شرایط خرابی خاموش نمی شود، اما این رخ داد، احتمالا پیش بینی های لازم برای روشن نگه داشتن آنها انجام نشده و برخی از تجهیزات مورد احتیاج آنها حذف شده بود.

این کارشناس حوزه ریلی ادامه داد: از طرفی ایستگاه های ما در ایران هم مشکل دارد، با وجود اینکه باید برای دماهای منفی تجهیز شوند، اما این آمادگی را نداشتند. ما در نقاط متعددی مانند مراغه و مسیر تهران-مشهد، در سال های گذشته هم با هوای سرد و دمای پایین تر از منفی 20 روبرو بودیم و این اتفاق بی سابقه نبوده است.

سوء مدیریت را نمی توان به یک سال گذشته نسبت داد

قربانعلی بیک اضافه نمود: سوء مدیریت را نمی توان به یک سال گذشته نسبت داد، اما نگاه غلطی وجود داشته این بوده که امروز از بحران عبور کردیم و دیگر احتیاجی به انجام اقدام تازه نیست؛ این کوتاهی و قصور از سال های گذشته وجود داشته و اینگونه اتفاقات دوباره ممکن است سال یا سال های بعد تکرار شود. ضمن اینکه بسیاری از مسائل فقط به تجهیزات بازنمی شود و ناشی از الگوهای غلط بهره برداری است، مانند توقف قطار باری در خط کنار سکو، آماده نبودن ایستگاه ها برای پذیرش مسافرین، فقدان شیوه نامه برخورد با بحران و مسائل دیگر.

وی باه اشاره به مسائل لکوموتیوهای دیزلی در سرما و گرمای مسیر تهران مشهد گفت: در سال های گذشته بعلاوه در مورد برقی شدن راه آهن هم غفلت شده است. در مسیر تهران-مشهد با توجه به حجم مسافر و سابقه برودت و برفی که در مشهد وجود داشته، باید به این موضوع توجه می شد. پیشنهاد می شود این مسائل و بحران ها تجمیع، مستندسازی، تحلیل و ریشه یابی شود و نتایج حاصل از آن با راهکارهای مناسب و بهینه شناسایی و پس از آزمون در خطوط و ناوگان مربوطه و در معرض رخدادهای آینده به کار گرفته شود و نتیجه به نهادهای تخصصی و انجمن ها اعلام شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 11696

به "چرا سرمای شدید قطارها را زمین گیر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سرمای شدید قطارها را زمین گیر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید