چین برنج قابل کشت در زمین های شور فراوری کرد

به گزارش آریا بلاگ، آگرونومیست معروف چینی در سن 90 سالگی بذر برنج قابل کشت در زمین های شور فراوری کرد که می تواند حتی امنیت غذایی جهان را نیز تامین کند، وی در سال 1970 بذر هیبرید برنج را معرفی نموده بود که فراوری برنج را در جهان سه برابر کرد.

چین برنج قابل کشت در زمین های شور فراوری کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، با افزایش جمعیت در جهان و در کنار آن محدودیت های ایجاد شده برای فراوری از قبیل: تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، محدودیت آب، فرسایش خاک دانشمندان جهان به این فکر افتاده اند که امنیت غذایی را چگونه تأمین نمایند.

به گزارش پایگاه خبری CGTN، یوآن لانگپینگ، آگرونومیست چینی در سن 90 سالگی بذر برنج اصلاح نموده که قابل کشت در زمین های شور است. در حال حاضر یک میلیارد هکتار زمین شور در جهان وجود دارد و سالانه 10 میلیون هکتار هم به آن اضافه می گردد و اگر این ها به زیر کشت برنج برود انقلابی در تأمین غذایی جهان ایجاد خواهد نمود.

به گزارش فارس، زمین های شور یکی از مسائل اساسی کشاورزان از دیرباز بوده و به غیر از چند محصول محدود نمی توان در آن کشت و کار انجام داد در عین حال کشاورزی در این نوع زمین ها بسیار پرهزینه بوده و مقرون به صرفه نیست.

یوآن لانگپینگ پیش از آن در سال 1970 هم بذر هیبرید برنج جهان را اصلاح کرد اکنون این مرد 90 ساله چینی بذر قابل کشت در زمین های شور و آبیاری با آب شور را اصلاح نموده و اقدام به کشت نموده است.

این آگرونومیست در سال 1970 بذر هیبرید برنج را اصلاح و به جهان معرفی کرد که این بذر توانسته تا کنون میزان فراوری برنج را در جهان سه برابر کند. وی در حال حاضر روی امنیت غذایی تمرکز نموده و ظاهراً قصد ندارد از کار خود بازنشسته گردد.

بر اساس این گزارش، چین باید یک پنجم جمعیت جهان را تنها با دارا بودن 7 درصد زمین قابل کشت جهان تغذیه کند بنابر این تأمین امنیت غذایی یعنی دسترسی به غذای کافی یک چالش بزرگ برای این کشور است. به هر حال با این افق دید یوآن لانگپینگ و تیم تحقیقاتی وی روی بهترین گونه برنج کار می نمایند تا بتوانند 100 میلیون هکتار زمین شور و قلیایی این کشور را به زیر کشت برنج ببرند. این زمین ها در حقیقت مساحتی معادل کشور مصر دارد که تقریبا هیچ محصولی در آن به دلیل شور و قلیایی بودن خاک امکان رشد ندارد.

خاک شور امکان جذب آب را از گیاه سلب می نماید. این خاک های ضعیف اقتصاد روستائیان را به شدت تضعیف نموده و درآمد های آن ها را بسیار کاهش می دهد. این تیم تحقیقاتی گونه جدید برنجی را که فراوری نموده اند به نام برنج آب دریا نامیده اند که از نظر فنی قادر خواهد بود در خاک های قلیایی و شور رشد یابد. البته این تیم تحقیقاتی دهه ها است که برای فراوری اینگونه برنج کار نموده اند.

برنج معمولی امکان رشد در آب هایی بیش از 0.3 درصد شوری را ندارند، اما گونه ای که آقای یوآن معرفی نموده قادر خواهد بود در آب های بیش از دو برابر این میزان شوری رشد کند و عملکردی معادل 9.3 تن در هکتار داشته باشد. این یک خبر فوق العاده برای کشاورزانی است که در حال حاضر به صورت معمولی عملکرد 4.5 تن در هکتار را دارند.

در صورتی که این گونه جدید در زمین های شور چین کشت گردد عملکرد فراوری برنج این کشور را 20 درصد افزایش خواهد داد و همین میزان برای تغذیه 200 میلیون نفر جمعیت کافی است. البته این گونه برنج به خارج از مرز های چین هم خواهد رفت در سال 2018 تیم تحقیقاتی یوآن توانست این برنج را در بیابان های امارات آزمایش کند و عملکرد فوق العاده 7.5 تن در هکتار را برداشت کند این میزان دو برابر میانگین جهانی است.

آن ها قصد دارند تا آزمایش های بیشتری را در این زمینه انجام دهند که هدف نهایی آن ها پوشش 10 درصدی زمین های امارات متحده عربی با مزارع شالی است.

اگر چه این برنج مناسب آب شور موفقیت های اولیه خود را سپری نموده، اما هنوز در مرحله انجام آزمایشات و کشت پایلوت است. کار های زیادی باید انجام گردد تا این برنج به مرحله تجاری برسد، اما زمان برای انجام این کار آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، در جهان یک میلیارد هکتار از زمین های کشاورزی به دلیل شوری خاک قابل کشت نیستند و برآورد می گردد که سالانه 10 میلیون هکتار هم به این زمین های شور اضافه می گردد. در صورتی که این نوع برنج واقعاً بتواند این زمین های شور را به زمین های قابل کشت تبدیل کند نه تنها می تواند امنیت غذایی چین بلکه می تواند میزان گرسنه های جهان را به صفر برساند.

بر اساس گزارش فائو سالانه بیش از یک میلیارد جمعیت در جهان گرسنه می خوابند و سال جاری سومین سال متوالی است که شمار گرسنگان جهان در حال افزایش است این در حالی است که همین سازمان بین المللی برنامه خود را از سال های پیش با موضوع به صفر رساندن داد گرسنگان در جهان پیش می برد.

در گزارشی که اخیرا به صورت مشترک از سوی فائو، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (ایفاد) صندوق بچه ها ملل متحد (یونیسف) برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت ارائه شده آمده است که احتمال روبرو شدن با ناامنی غذایی در همه قاره ها در بین زنان بیشتر از مردان است. منطقه آمریکای لاتین دارای بیشترین شکاف در این زمینه است.

در گزارش شرایط امنیت غذایی و تغذیه در جهان آمده است در بسیاری از کشور هایی که رشد مالی ضعیفی دارند خصوصا کشور هایی با درآمد متوسط و آن هایی که اتکای بسیاری به واردات کالا های اساسی دارند گرسنگی در حال افزایش است.

به گزارش فارس، بذر به عنوان ماده اصلی فراوری در بخش کشاورزی محسوب می گردد دانشمندان جهان امروز دریافته اند که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی آینده گرم شدن کره زمین و چالش های زیست محیطی باید بذری اصلاح نمایند که فراوری بالایی داشته باشد در عین حال در مقابل این تنش ها مقاوم باشد.

فائو اعلام نموده است که در 40 سال آینده تأمین امنیت غذایی در جهان تنها با اصلاح بذر و انجام کار های تحقیقاتی امکانپذیر خواهد بود و حتی مکانیزاسیون و انجام روش های مدرن کشاورزی نیز به تنهایی برای امنیت غذایی کشور ها کافی نخواهد بود.

کارشناسان اصلاح نبات در آفریقا اعلام نموده اند که طی دو سال گذشته اگر چه کشاورزی این منطقه به سمت تکنولوژی و انجام روش های مدرن کشاورزی روی آورده، اما تأثیری در امنیت غذایی ایجاد نشده بلکه کیفیت غذا هم کاهش یافته است آن ها به این نتیجه رسیده اند که تنها اصلاح بذر های مناسب است که می تواند به فقر و گرسنگی خاتمه دهد و امنیت غذایی را به ارمغان بیاورد.

در کشور ما به رغم اینکه کار های تحقیقاتی خوبی اجرا شده، اما هنوز در تأمین بذر های اساسی وابسته هستیم. در آخرین رونمایی از دستاورد های تحقیقاتی که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی برگزار گردید حدود 40 نمونه تحقیقاتی ارائه شد که بخشی از آن ها در حوزه بذر بود، اما وزیر سابق از همه محققان انتقاد کرد و گفت: جهان با سرعت زیادی کار های تحقیقاتی را پیش می برند و معرفی چند رقم در این جا برای تأمین امنیت غذایی کافی نیست. ضمن اینکه سرعت این تحقیقات باید زیاد باشد باید آن ها کاربردی و قابل اجرا در مزرعه باشد و برای این کار باید تمام کار های جدیدی را که در کشور های دیگر انجام می گردد را مطالعه و به نوعی به کشور بیاورید و احتیاج نیست همه آن کار ها را از اول آغاز کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 1754

به "چین برنج قابل کشت در زمین های شور فراوری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین برنج قابل کشت در زمین های شور فراوری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید