کاسبی چین از تحریم ایران، تخفیف بالای ایران برای صادرات نفت

به گزارش آریا بلاگ، اکوایران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ و رویترز نوشت: صادرات نفتی ایران به چین رکوردزنی نموده است این در حالی است که بعضی منابع خبر از تخفیف بالای نفتی ایران در ماه های اخیر داشته است.

کاسبی چین از تحریم ایران، تخفیف بالای ایران برای صادرات نفت

در سه ماهه ابتدایی سال 2023 ، صادرات نفت ایران به چین افزایش داشته است. این درحالی است که البته طبق بعضی اخبار، ایران برای حفظ سهم خود در بازار چین و افزایش صادرات، تخفیف های نفتی به نسبت بالایی به کشور چین داده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز و بلومبرگ، بر اساس آمارهای موسسه کپلر، حجم صادرات نفت ایران به کشور چین در سال 2023 افزایش چشمگیری داشته است. به نقل از رویترز صادرات نفت ایران به چین در سه ماه اول این سال میلادی معادل 930 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که در ماه فوریه سال 2023 حجم صادرات نفت ایران به چین به 1 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است. افزایش آمار صادرات نفت ایران نشانه خوبی برای عایدی ارزی در داخل کشور است اما گزارش ها حاکی از آن است که نفت ایران در ماه های گذشته ارزانتر از قیمت جهانی به کشور چین فروش رفته است.

تخفیف بالای ایران برای صادرات نفت

آنالیز ها نشان می دهد روسیه دومین و ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین در این مقطع بوده و به همین علت رقابت میان ایران و روسیه در بازار چین همیشه بوده است. صنایع کشور چین پس از کنار گذاشتن سیاست کووید صفر از ابتدای سال 2023 ،کار خود را از سر گرفتند. به همین علت از ابتدای سال تازه میلادی تقاضای بالایی از سمت چین به نفت ایران و روسیه ایجاد شد اما روسیه به علت تحریم های نفتی اقدام به کاهش قیمت نفت صادراتی خود به چین نموده و ایران نیز متعاقبا برای حفظ سهم بازار خود در چین و به علت تحریم ها سعی کرد قیمت نفت صادراتی خود را از روسیه ارزانتر کند.

به نقل از خبرگزاری بلومبرگ و رویترز ایران در دو ماه می و ژوئن که تقریبا مصادف با میانه اردیبهشت ماه تا تیر ماه سال 1402 هجری شمسی است، روسیه حاضر به صادرات نفت با 9 دلار پایین تر به چین شده است این در حالی است که ایران نفت خود را با 12 الی 15 دلار تخفیف به ازای هر بشکه به چین صادر نموده است. بر اساس محاسبات اگر ایران همین روند افزایشی خود که در سه ماه اول سال 2023 داشته، (یعنی صادرات 930 هزار بشکه نفت در روز به چین) را در ماه می و ژوئن نیز ادامه دهد، رقمی معادل با حداقل 670 میلیون دلار و حداکثر 837 میلیون دلار در دو ماه به چین تخفیف داده است. به عبارتی به نظر می رسد دولت سیزدهم برای حفظ سهم در بازار نفت چین ، افزایش صادرات و ارزآوری به تخفیف های نفتی روی آورده است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13023

به "کاسبی چین از تحریم ایران، تخفیف بالای ایران برای صادرات نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسبی چین از تحریم ایران، تخفیف بالای ایران برای صادرات نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید