کسب و کار های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است

به گزارش آریا بلاگ، یک کارشناس مالی گفت: روی آوردن به کسب و کار های غیر مولد عاملی برای کاهش درآمد های مالیاتی شده است.

کسب و کار های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است

جلال بیداری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار، در مورد فرارهای اقتصادیاتی اظهار کرد: اقتصادیات را می توان یکی از مهم ترین منبع تامین کننده درآمدی در هر جامعه دانست که علاوه بر تامین اقتصادی نقدینگی را کنترل می نماید.

وی اضافه کرد: در کشور ما به دلیل وابستگی به نفت روی اقتصادیات کمتر تمرکز شده بود, اما طرح جدید بودجه که به تازگی عنوان شده نشان گر آن است که وابستگی به نفت کمتر گردد و بیشتر بر درآمد اقتصادیاتی توجه شده است. با این حال در کشورهای در حال توسعه پرداخت اقتصادیات برای مردم سخت تر است به همین ترتیب فرار اقتصادیاتی هم در چنین کشورهایی بیشتر می گردد.

وی در ادامه فرار اقتصادیاتی، را هرگونه اقدام جهت نپرداختن اقتصادیات دانست و گفت: فرار اقتصادیاتی منجر به گسترش قاچاق, فساد اقتصادی و گسترش رانت خواری می گردد پس در هرکشور باید با اینگونه فسادها برخورد گردد؛ فرار اقتصادیاتی به عنوان یک فساد اقتصادی, امنیت اقتصاد را برای گسترش فعالیت های اقتصادی مختل می نماید به همین جهت در کشور ما اصلاح نظام اقتصادیاتی یکی از مسائل مهمی است که لازم است به آن توجه کنیم.

بیداری ادامه داد: راه های فراراقتصادیاتی در کشور بسیار است حتی افرادی هستند که بسیار راحت فعالیت اقتصادی دارند اما در مقابل هم به راحت ترین روش ممکن بدون اینکه از خود اثری باقی بگذارند از زیر پرداخت اقتصادیات در می فرایند؛ بیشتر از هرچیزی دولت باید فکری به حال این افراد کند.

اگر در کشور ما قوانین شفاف باشند, مردم با اطمینان بیشتر در فعالیت های اقتصادی وارد می شوند و بدون اعتراض بخشی از درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی خود را به عنوان اقتصادیات می پردازند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد حساب های اجاره ای گفت: حساب های اجاره ای تاثیر بسیاری در فراراقتصادیاتی برای افراد سودجو دارد که باید هرچه سریع تر سازماندهی گردد و تدابیری برای استفاده نکردن از حساب دیگران در نظر گرفته گردد؛ همچنین قدرت های بزرگ اقتصادی در قالب نهاد ها و سازمان ها فرار اقتصادیاتی زیادی دارند.

بیداری گفت: همان طورکه هر شرکت,نهاد و سازمانی انتظار دارد از مزایای مختلف در کشور استفاده کند در مقابل باید اقتصادیات مربوط به آن هم پرداخت کند؛ همچنین احتیاج است سازمان امور اقتصادیاتی و وزارت اقتصاد برنامه ای تحت عنوان شفاف سازی برای مبارزه با این فرارهای اقتصادیاتی داشته باشد.

وی کارت های بازرگانی صوری و تقلبی را از دیگر عوامل فرارهای اقتصادیاتی دانست و گفت: کارت های بازرگانی جعلی نقش مهمی در فرارهای اقتصادیاتی دارند که با سازماندهی آن ها می توان میزان فرارهای اقتصادیاتی را کاهش داد.

تاثیر فعالیت های غیرمولد بر فرار اقتصادیاتی

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: فعالیت های غیرمولد در ایران می تواند موجب فرار اقتصادیاتی گردد؛از فعالیت های غیر مولد میتوان به دلالی زمین ومسکن اشاره نمود که نست به فعالیت های مولد سود بیشتری می برند.

وی فعالیت های غیر مولد را موجب کاهش رفاه در جامعه دانست و گفت: فعالیت های غیرمولد به بخش های غیر رسمی اقتصاد مرتبط است که به این فعالیت ها کارآفرینی غیرمولد هم می گویند؛ همچنین این فعالیت ها درآمد زیادی دارند اما اگر از اقتصاد حذف شوند, نه تنها تاثیر منفی در رشد اقتصادی کشور ندارند بلکه موجب افزایش رشد اقتصادی هم می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد حمایت از فعالیت های مولد اقتصادی گفت: حمایت از فعالیت های مولد اقتصادی امری ضروریست زیرا موجب افزایش ثروت در جامعه می گردد؛ همچنین تضعیف فعالیت های غیرمولد نه تنها موجب افزایش ثروت در اقتصاد نمی گردد بلکه موجب توزیع درآمد به صورت ناعادلانه می گردد.

وی ادامه داد: منابع در کشور ما باید به سمت فراوری و فهالیت های مولد راهنمایی شوند که در این راستا احتیاجمند سیاست های لازم و تدابیری از سوی دولت هستیم تا موجب سودآوری فعالیت های مولد شویم؛ به این ترتیب راه برای فعالیت های غیر مولد بسته می گردد.

معافیت های اقتصادیاتی دلیل فرارهای اقتصادیاتی

بیداری در مورد معافیت های اقتصادیاتی که یکی از عوامل فرارهای اقتصادیاتی است، اظهار کرد: معافیت های اقتصادیاتی در برخی از موارد به شدت نا به جاست و باید کنترل گردد؛ یکی از منابع درآمد دولت در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس اقتصادیات است اما در صورتی می توان از اقتصادیات به عنوان منبع اصلی درآمدی دولت استفاده کرد که معافیت های اقتصادیاتی کاهش یابد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2046

به "کسب و کار های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کار های غیر مولد منجر به کاهش درآمد مالیاتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید