یاری به ذخیره انرژی فضانوردان با الهام از خواب زمستانی

به گزارش آریا بلاگ، ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با الهام از خواب زمستانی حیوانات، به ذخیره انرژی فضانوردان یاری نمایند.

یاری به ذخیره انرژی فضانوردان با الهام از خواب زمستانی

پژوهشگران انجمن روانشناسی آمریکا(APS)، روز گذشته برای آنالیز خواب زمستانی و فرآیند مربوط به آن یعنی کندی جانوران گردهم آمدند تا راهی برای یاری به سلامت انسان در پروازهای فضایی پیدا نمایند.

برخی حیوانات برای زنده ماندن در زمان های کمبود غذا و پایین بودن دما، به خواب زمستانی فرو می روند و متابولیسم معمول بدن آنها به سطوح پایین تری کاهش می یابد. این سطوح پایین موسوم به کندی (torpor)، موجب می گردد که دمای بدن حیوان تا حد دمای هوای اطراف کاهش یابد و انرژی ذخیره گردد.

کندی به طور طبیعی در انسان ها ایجاد نمی گردد اما دانشمندان سعی دارند حالت هایی از کندی مصنوعی در شرایط خاصی مانند پرواز فضایی به وجود آورند. دکتر متیو رگان(Matthew Regan)، استاد دانشگاه ویسکانسین(UW) آمریکا گفت: استفاده از کندی می تواند مزایایی برای سفر انسان به فضا داشته باشد. شاید کندی مصنوعی بتواند فضانوردان را از مسائل سلامتی ناشی از پرواز محافظت کند.

پژوهشگران قصد دارند کندی مصنوعی، شباهت و تفاوت های آن با خواب و مزایای احتمالی آن برای فضانوردان را آنالیز نمایند. شاید آنالیز خواب زمستانی در پستانداران و همچنین کاهش ایمن دما و متابولیسم بدن آنها، بتواند به درمان افرادی که مسائل پس از سانحه مانند سکته، ایست قلبی و کم خونی شدید را تجربه می نمایند یاری کند.

چگونگی کاهش فعالیت متابولیک در طول دوره کندی، نامعلوم است اما بسیاری از اندام هایی که متابولیسم را تنظیم می نمایند، توسط سلول های عصبی موجود در ناحیه رافه پالیدوس(raphe pallidus) کنترل می شوند. رافه پالیدوس، ناحیه ای از سلول بنیادی مغز است که فراوری گرما را در پستانداران کنترل می نماید.

دکتر هانا کاری(Hannah Carey)، استاد دانشگاه ویسکانسین گفت: برای ورود یک حیوان به دوره کندی، باید نورون های موجود در رافه پالیدوس مهار شوند. اگر عملکرد این سلول ها سرکوب نگردد، فعالیت آنها، هیپوترمی ناشی از کندی را خنثی می نماید.

حیواناتی که از فرآیند کندی استفاده می نمایند، مقاومت طبیعی را در برابر جراحت های گوناگون ناشی از کمبود جریان خون دارند. آنها در برابر آسیب های رادیواکتیو نیز مقاوم هستند و همین موضوع، مزیتی برای سفر انسان به فضا محسوب می گردد.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7

به "یاری به ذخیره انرژی فضانوردان با الهام از خواب زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری به ذخیره انرژی فضانوردان با الهام از خواب زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید