گام بلند قطب پزشکی جنوب شرق کشور در گردشگری سلامت

به گزارش آریا بلاگ، یزد به عنوان قطب پزشکی جنوب شرق کشور و یکی از مقاصد گردشگری سلامت با سرانه 2.5 برابری ضریب اشغال تخت های بیمارستانی، توسعه زیرساخت های درمانی خود را برای برطرف نیازهای 15 سال آینده استان با ایجاد قریب 230 هزار مترمربع فضای درمانی جدید در دست اجرا دارد.

گام بلند قطب پزشکی جنوب شرق کشور در گردشگری سلامت

با تور لحظه آخر عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

ایسنا:یزد یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران در کنار استان های اصفهان و فارس است که در سال های اخیر و به دنبال ثبت جهانی بافت تاریخی بزرگ و پویای آن علاوه بر گردشگران خارجی، با استقبال قابل توجه گردشگران داخلی روبرو شده است، البته مدیریت یکپارچه و تنوع گردشگری در این استان اعم از گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی، گردشگری معنوی، گردشگری روستایی و گردشگری سلامت و انواع دیگر گردشگری را نباید در این زمینه نادیده گرفت.

برخورداری یزد از کادر درمانی و متخصصان متبحر و همچنین مراکز درمانی دارای استانداردهای نسبتاً مطلوب تر با هزینه های پایین تر در مقایسه با بسیاری از استان های کشور، این استان را به یکی از مهمترین قطب های پزشکی کشور نیز تبدیل نموده به طوری که همیشه میزبان بیماران زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور است و با وجود جاذبه های گردشگری، رونق گردشگری سلامت در این خطه را رقم زده است.

هر چند که به اعتقاد بعضی از کارشناسان، یزد هنوز دارای صنعتی به نام گردشگری سلامت به معنای واقعی کلمه نیست اما گام های ارزشمندی در این جهت برداشته شده که از مهمترین عوامل توسعه این بخش را می توان توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی شامل بیمارستان ها، مراکز درمانی و بخش های وابسته به آن ها مانند هتل ها و اقامتگاه های تخصصی برشمرد.

یحیی دامن خشک سرپرست مدیریت منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز به موفقیت های استان در این زمینه اذعان می نماید و در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، یزد را با سرانه 2.5 برابری ضریب اشغال تخت های بیمارستانی دارای شرایط مطلوبی از نظر زیرساخت های بهداشت و درمان می داند.

وی در این باره اظهار می نماید: یزد به عنوان یکی از قطب های پزشکی کشور همیشه پذیرای بیمارانی از سراسر کشور به ویژه استان های جنوبی است به نحوی که 45 تا 55 درصد از بیماران بستری در بیمارستان های یزد غیربومی استان هستند.

وی با بیان این که 70 درصد بیماران سرپایی استان یزد را نیز افراد غیربومی شامل می شوند، اضافه می نماید: این بیماران که اکثراً از مناطق جنوبی کشورمان به یزد سفر می نمایند، علاوه بر بازده مالی برای استان، در مدت اقامت خود در این استان به رونق گردشگری یزد نیز یاری می نمایند.

به گفته این مسئول، یزد علاوه بر زیرساخت های مناسب از تعداد قابل توجهی پزشک و متخصص برجسته در حوزه بهداشت و درمان نیز برخوردار است و علاوه بر این هزینه های درمانی در این استان به مراتب از مراکز درمانی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان نیز پایین تر است و توانسته اعتماد قشر قابل توجهی از مردم را برای درمان به خود جلب کند.

وی به اجرای حدود 124 طرح عمرانی در حوزه بهداشت و درمان استان یزد طی شش سال گذشته اشاره می نماید و می گوید: با اجرای این طرح ها 137 هزار و 129 مترمربع به وسعت فضاهای بهداشتی استان یزد اضافه نموده شده و این در حالی است که هم اکنون نیز ایجاد 226 هزار و 967 مترمربع فضای جدید نیز در دست اجراست که حدود 120 هزار مترمربع از این زیرساخت ها تا خاتمه دولت فعلی و به شرط تامین اعتبار به اتمام خواهد رسید.

دامن خشک با تاکید بر این که با اجرای طرح های نامبرده در بخش درمان احتیاج 15 سال آینده یزد در این حوزه تکمیل خواهد شد، در خصوص طرح های مختلف توسعه بیمارستانی در نقاط مختلف این استان یادآور می گردد: در قالب طرح های در دست اجرای این بخش 7800 مترمربع فضای بیمارستانی و 2000 مترمربع فضای اورژانس در میبد، 6100 متر مربع بیمارستان و 2000 متر مربع اورژانس در اردکان، 12 هزار متر مربع بیمارستان خیریه در اشکذر، تجهیز و توسعه بیمارستان سوختگی یزد با زیربنای 4300 مترمربع و ایجاد بخش پیوند شهید صدوقی با زیربنای 7800 مترمربع به زیربنای حوزه سلامت و درمان اضافه نموده می گردد.

وی توسعه بیمارستان مهریز به وسعت هشت هزار مترمربع و توسعه و جایگزینی بیمارستان بافق با زیربنای 11 هزار مترمربع را از دیگر طرح های در دست اقدام برمی شمارد و اضافه می نماید: فاز دوم طرح های بیمارستانی ابرکوه با زیربنای 3300 متر مربع در دست ایجاد است و بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی تفت نیز به مناقصه گذاشته شده و تا سال 99 ایجاد می گردد که در مجموع با راه اندازی این بخش ها 72 هزار متر مربع فضا و 800 تخت به مجموعه درمانی استان اضافه نموده خواهد شد.

سرپرست مدیریت منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه اعتبارات خیری را یکی از عمده ترین عوامل پیش برنده توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان استان ذکر و در این باره تصریح می نماید: سال جاری در مجموع 44 طرح عمرانی خیری در حوزه سلامت و درمان استان تعریف و تا به امروز 38 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به وسیله خیرین جذب شده که به طور نمونه می توان به بیمارستان خیری اشکذر در این مورد اشاره نمود.

وی با تاکید بر این که یزد جزو استان های صدرنشین در زمینه تکمیل زیرساخت های بهداشتی و درمانی است، از ایجاد بیمارستان هایی با استانداردهای بالا در مناطق محروم استان به ویژه شهرستان های خاتم و بهاباد خبر می دهد و می گوید: یزد در توسعه طرح های دولتی نیز سرعت قابل توجهی دارد به طوری که بیمارستان شهید رهنمون با زیربنای 31 هزار مترمربع و 316 تخت بستری با هزینه ای بسیار کم تنها طی 6.5 سال مورد بهره برداری نهاده شد.

دامن خشک در خاتمه نیز کمبود نقدینگی و اعتبار را دلایل اصلی توقف یا تعویق بعضی از طرح های عمرانی در این حوزه اعلام می نماید و متذکر می گردد: متاسفانه این طرح ها به علت تخصیص نیافتن تسهیلات و بعضاً کمبود نقدینگی متوقف و از سرعت پیشرفت آن ها کاسته شده است.

لازم به یادآوریست که به دنبال شیوع کروناویروس، بخش بهداشت و درمان استان با برخورداری از پزشکان متخصص و خبره و زیرساخت های درمانی مناسب گام های موفقی در سطح کشور برداشته است به طوری که در حال حاضر نیز ساخت بیمارستانی پیش ساخته در یزد ویژه مقابله با کرونا در دستور کار نهاده شده که با ایجاد آن بر توانمندی های بخش میان رشته ای گردشگری سلامت در استان خواهد اضافه نمود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2276

به "گام بلند قطب پزشکی جنوب شرق کشور در گردشگری سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند قطب پزشکی جنوب شرق کشور در گردشگری سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید