گنجینه ای از سفرنامه های افراد شاخص به ایران در کتابخانه ملی

به گزارش آریا بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گنجینه ای از سفرنامه های افراد شاخص به ایران در کتابخانه ملی وجود دارد.

گنجینه ای از سفرنامه های افراد شاخص به ایران در کتابخانه ملی

داستان چیست؟

ایرج عنایتی زاده، رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر درباره سفرنامه های موجود در این سازمان گفت: از زمانیکه ایران شناسی در قرن 17 و 18 میلادی در غرب پدیدار شد، آثاری در قالب سفرنامه توسط دنیاگردانی که به ایران آمده بودند، نوشته شد که امروز جز منابع خوب ایران شناسی محسوب می گردد.

رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه صحبتهای خود با اشاره به نخستین مطالعات ایران شناسی گفت: نخستین مطالعات ایران شناسی با تاکید بر موضوع زبان شناسی و دین شناسی و معینا مطالعات متون دین زرتشت رواج یافت. اما بطور معین مطالعات ایران شناسی با گذشت زمان گسترش یافت بطوریکه ایران شناسی در حیطه های هنر، تاریخ، جغرافیا مورد مطالعه جوامع غربی و سایر کشورها نهاده شد.

او ادامه داد: در واقع از زمانیکه مراودات ایران با دنیا غرب در دوره قاجار شروع شد، منابع اولیه مطالعات ایران شناسی که در غرب منتشر شده بود با شیبی ملایم به ایران آمد. این منابع ابتدا در مکانهای مختلف از جمله کتابخانه دارالفنون، کتابخانه وزارت معارف و کتابخانه سلطنتی نگهداری می شد. در آن موقع کتابخانه ملی ایران هنوز تاسیس نشده بود.

عنایتی زاده همچنین تاکید نمود: کتابخانه ملی ایران از بدو تاسیس در سال 1316 ضمن جمع آوری منابع مختلف به گردآوری کتابهای ایران شناسی هم همت گماشت. منابع لاتین ایران شناسی که به روشهای مختلف وارد ایران شده بود به تدریج به کتابخانه ملی ایران انتقال یافت و سیدحسن تقی زاده، سفیر وقت ایران در لندن در خرید بخش قابل توجهی از کتابها و منابع ایران شناسی و انتقال آن به ایران نقش مهمی داشت.

او با بیان این مطلب که بخشی از منابع ایران شناسی جز منابع اولیه کتابخانه ملی ایران هستند، گفت: با چنین تفاسیری می توان مدعی شد که بخشی از منابع ایران شناسی جز منابع اولیه کتابخانه ملی ایران بشمار می فرایند. با توسعه این دست از منابع چندین مجموعه کتاب بسیار غنی به کتابخانه ملی ایران منتقل شد که می توان به مجموعه کتابهای کتابخانه بانک استقراضی روس، مجموعه کتابهای زبان آلمانی تحت عنوان کتابخانه رایش و منابع دیگری که مربوط به آثار و دست خط بسیاری از ایران شناسان می گردد، اشاره نمود.

رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین اظهار داشت: مجموعه ایران شناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از زمان ریاست ایرج افشار در سال 1342 شکل گرفت و همه انتشارات مربوط به ایران، جداسازی و تقسیم بندی موضوعی شد. در کنار اهدای کتابهای ایران شناسی فرآیند خرید و مبادله برای تکمیل این مجموعه ادامه یافت.

عنایتی زاده در انتها صحبتهای خود با اشاره به سفرنامه های موجود در بخش ایران شناسی کتابخانه ملی ایران گفت: هم اکنون 400 عنوان سفرنامه در بخش ایران شناسی کتابخانه ملی ایران وجود دارد و همچنین بالغ بر 75 هزار نسخه کتاب در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران نیز موجود است که پژوهشگران و علاقمندان داخلی و خارجی می توانند از آنها بهره ببرند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4200

به "گنجینه ای از سفرنامه های افراد شاخص به ایران در کتابخانه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه ای از سفرنامه های افراد شاخص به ایران در کتابخانه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید