100 روز در سال از آسمان خاک می بارد ، ریگانی ها زیر ریگ های بیابان

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: بارها در خصوص بروز طوفان شن و ریزگردها در شهرستان ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان و هم مرز با سیستان و بلوچستان گفته شده است.

100 روز در سال از آسمان خاک می بارد ، ریگانی ها زیر ریگ های بیابان

وقتی در مقابل خبرهای مکرر رسانه ها در مورد وضعیت این شهر محروم عملکرد دستگاه های ذی ربط را جستجو می کنیم به نصب یک دستگاه سنجش غلظت آلاینده ها و مالچ پاشی چند هکتار بیابان، اجرای طرح جف و درخت کاری مقطعی در بیابانهای اطراف می رسیم که البته اکثر این طرح ها به دلیل عدم بارش باران و کاهش ارتفاع سفره های آب زیر زمینی و یا اعتبارات نصفه و نیمه شکست خورده اند.

خالی شدن 60 روستای شهرستان ریگان که به گفته فرماندار ریگان هر ماه بر تعدادشان اضافه نموده می گردد نشان می دهد هیچیک از این طرح ها نتوانسته است جلوی گسترش بیابان در این منطقه را بگیرد.

اجرای طرح مالچ پاشی که از چند هفته قبل شروع شده است به دلیل کمبود شدید اعتبارات جوابگو نبوده و در مقابل به گفته دوستداران محیط زیست مالچ ها در کنار خشکسالی به عامل جدی تخریب محیط زیست تبدیل شده است.

چند روز قبل بود که اخبار سیلاب شدید در ریگان منتشر شد که نتیجه آن 34 میلیارد تومان خسارت به زیر ساختهای شهرستان و خسارت به دو هزار خانه مسکونی بود. نکته قابل توجه اینکه این سیلاب نه به دلیل بارش در ریگان روی داد بلکه دلیلش بارش در کیلومترها آن سو تر در جنوب کرمان بود.

ریزگردهای ریگان هیچ ارتباطی به جازموریان ندارد

عدم استحصال این آب ها میلیون ها مترمکعب آب را روانه کویر کرد و موجب آب گرفتگی خانه های روستایی هایی شد که با کمبود شدید آب برای کشاورزی روبرو هستند.

نکته جالب توجه اینکه هم زمان با بروز سیلاب در ریگان آسمان شهر مملو از ریزگرد بود.

اما اینکه مسئولان در یک دهه گذشته برای پیشگیری از این حوادث چه نموده اند هر چه جستجو کردیم دستمان خالی تر از قبل شد.

تغییرات اقلیمی در شرق کشور و افزایش تعداد بادهای 120 روزه سیستان و گسترش جغرافیایی و شدت این بادها موجب شده عملاً کرمان نیز شامل این پدیده طبیعی گردد.

خشک شدن هامون، هیرمند، رودخانه ریگان و فهرج و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه به خصوص در بخش جنگل های عمانی شهرستان ریگان بر شدت مسائل این منطقه اضافه نموده است.

نکته عجیب آنکه متأسفانه به دلیل اطلاعات اشتباه بعضی از دستگاه ها باتلاق جازموریان در کیلومترها آن سو تر دلیل ریزگردها در ریگان معرفی شده و این آدرس اشتباه موجب شده طرح های منطقه ای برای کنترل کانون های محلی خشکسالی مغفول بماند. نکته جالب اینکه با وجود اختصاص اعتبارات محدود به احیای جازموریان هیچ کار مطالعاتی و عملیاتی تأثیر گذاری هم در این منطقه انجام نشده است.

امروز نیز ریگان با طوفان شن و گرد و غبار دست و پنجه نرم می نماید، مردم یک نگاهشان به زمین برای فرو نشست سیلاب است و یک نگاهشان به آسمان برای در امان ماندن از طوفان شن.

به گفته فرماندار ریگان به طور متوسط در هر هفته حداقل دو روز شهرستان ریگان طی سال گذشته درگیر ریزگردها بوده است.

روستاها در حال محو شدن زیر شن های روان هستند

امین باقری در تبادل نظر با مهر می گوید: بارها در مورد ریزگردها و خساراتی که به مردم وارد می نماید گفته شده است اما هیچ عملکرد مطلوبی برای کنترل این وضعیت در شهرستان انجام نشده است.

باقری می گوید: اعتبارات ما به عنوان یک شهرستان محروم بسیار محدود است و نمی توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم. ما هزاران کیلومتر راه فرعی و روستایی آسفالت نشده، ده ها روستای محروم و فاقد امکانات اولیه داریم و با این بودجه حتی توان برطرف این محرومیت ها را نداریم چه برسد که بخواهیم برای کنترل ریزگردها کاری کنیم.

وی گفت: مالچ پاشی برمحیط زیست اثر می گذارد اما اگر همین کار را هم نکنیم دیگر چیزی از روستاها و شهرها باقی نمی ماند، جالب اینکه این طرح هم به دلیل کمبود اعتبار اوایل امثال متوقف شد و حالا هم به صورت محدود در بعضی از کانون های بحرانی اجرا شده است.

وی می گوید: ما مرز داران شرق کشور هستیم و وجود روستاییان و عشایر در مناطق دور افتاده و در نقاط مرزی بین کرمان و سیستان و بلوچستان جدا از مسائل اجتماعی و مالی یک بار امنیتی تأثیر گذار دارد و باید برای حضور مردم در این مناطق کوشش گردد.

فرماندار ریگان اضافه نمود: ریزگردها بسیاری از روستاها را زیر شن فرو برده اند و ده ها روستا از سکنه خالی شده اند و مردم نیز به ناچار مهاجرت نموده اند در حالی که تجربه نشان داده در صورت احیای یک قنات در یکی از روستاها مردم به سرعت به روستا برگشته اند و روستا را آباد نموده اند این یعنی اگر ما یک قدم برداریم مردم ده قدم برمی دارند.

باقری ادامه داد: از دو روز قبل طوفان شن و گرد و غبار بار دیگر ریگان را در برگرفته است این در حالیست که بسیاری از مردم با مسائل ناشی از سیلاب چند روز قبل دست به گریبان هستند.

وی توضیح داد: دید افقی در بعضی از روستاها از جمله 800 متری، چاه ملک و پشت ریگان به دو متر رسیده بود و هم اکنون از شدت آلودگی کاسته شده است اما با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وزش شدید باد پیش بینی می کنیم این وضعیت مجدداً در ساعات آینده تکرار گردد.

فرماندار ریگان بیان نمود: تردد در جاده ریگان - چابهار مجدداً مختل شد و رفت و آمد به کندی انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه 150 روستای ریگان در محاصره شن های روان هستند می گوید: اگر چاره ای برای این معضل در نظر گرفته نگردد شاهد تنش جدی جمعیتی در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی تاکید نمود: من با صراحت اعلام می کنم که ریزگردها و طوفان شن در ریگان هیچ ارتباطی با جازموریان ندارد. این مشکل ناشی از کانون های محلی در شهرستان است و اینکه بعضی آدرس غلط در مورد منشأ ریزگردهای شرق کرمان می دهند نشانه نا آگاهی آن هاست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 91

به "100 روز در سال از آسمان خاک می بارد ، ریگانی ها زیر ریگ های بیابان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 روز در سال از آسمان خاک می بارد ، ریگانی ها زیر ریگ های بیابان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید