فراوری پانسمان جدید با قابلیت ضد تخریب گلبول های قرمز

به گزارش آریا بلاگ، محققان ایرانی اثبات کردند که پانسمان تریبوتیل آمونیوم آلژینات در مقایسه با پانسمان های معمول موجود در بازار، اثر ضد میکروبی بهتر و تخریب گلبول قرمز کمتری دارد و برای سلول های فیبروبلاستی کمتر سمی است.

فراوری پانسمان جدید با قابلیت ضد تخریب گلبول های قرمز

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، امروزه کوشش قابل ملاحظه ای برای مبارزه با بیماری های باکتریایی و غلبه بر مقاومت باکتری ها انجام می گردد.

به همین دلیل ساخت یک پانسمان زخم مناسب و ضد میکروبی که به شکل موثری باعث تخریب باکتری ها گردد اما از آسیب به سلول های طبیعی مانند گلبول های قرمز جلوگیری کند، ضروری به نظر می رسد.

به همین دلیل، حامد دائمی، جواد محمدی، مریم زارع، پیغام باعی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن، نمک های آمونیوم آلژینات متعددی ساخته شد و نقش کاتیون هایی (counter-cations) شامل سدیم، تریتیل آمونیوم، تریبوتیل آمونیوم و دیهگزیل آمونیوم در تخریب باکتری ها و زنده نگهداشتن فیبروبلاست ها (به عنوان نمونه ای از یک سلول طبیعی در محیط زخم) آنالیز شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Materials Science & Engineering C به چاپ رسیده است، نشان داد، متغیرهای گوناگونی مانند آب دوستی، خطی بودن و ساختار انشعابات، وزن مولکولی و چگالی شارژ می تواند در اثر انتخابی کاتیون ها (counter-cations) موثر باشد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داد، تریبوتیل آمونیوم آلژینات بهترین اثر آنتی باکتریال و آنتی همولیتیک (ضد تخریب گلبول های قرمز) را داشته و در عین حال در مقایسه با سایر نمک های آزمایش شده کمتر برای سلول ها مخرب است.

پانمسانی که کمتر سمی است

علاوه بر این، آزمایش های صورت گرفته نشان داد، تریبوتیل آمونیوم آلژینات در مقایسه با پانسمان های کلسیم آلژینات آغشته به نقره که محصول تجاری معمول است، اثر آنتی همولیتیک بهتری داشته، برای سلول های فیبروبلاستی کمتر سمی است.

در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد پانسمان تریبوتیل آمونیوم آلژینات در مقایسه با سایر نمک های آلژینات آنالیز شده در این طرح و پانسمان های معمول موجود در بازار اثر ضد میکروبی بهتر و تخریب گلبول قرمز کمتری داشته و برای سلول های فیبروبلاستی کمتر سمی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2134

به "فراوری پانسمان جدید با قابلیت ضد تخریب گلبول های قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پانسمان جدید با قابلیت ضد تخریب گلبول های قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید