خبرنگاران مجوز 6 رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی صادر شد

به گزارش آریا بلاگ، بیرجند - خبرنگاران - رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تا به امروز مجوز 6 رشته جدید کارشناسی برای این دانشگاه صادر شد که از مهرماه نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته ها اقدام می گردد.

خبرنگاران مجوز 6 رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی صادر شد

محمود نخعی روز شنبه در نشست خبری اضافه کرد: یکی از خواسته های دیرینه مردم استان راه اندازی رشته تاسیسات برودتی و تهویه مطبوع و انرژی های تجدیدپذیر بود که سال جاری برای مرکز پسران بیرجند مجوز دریافت شد و از ابتدای مهرماه دانشجو پذیرش می گردد.

وی ادامه داد: همچنین مجوز رشته طراحی لباس در دانشکده دختران بیرجند، کارشناسی معماری در دانشگاه بیرجند، کارشناسی الکترونیک، کامپیوتر و تجهیزات پزشکی در دانشکده قاینات صادر شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن 91 کد رشته کاردانی و کارشناسی در مجموعه فنی و حرفه ای استان گفت: از این تعداد 24 کد رشته کارشناسی و مابقی کاردانی هستند.

وی عنوان نمود: دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی دارای 6 مرکز با 2 هزار و 864 دانشجو است که 2 مرکز و دانشکده دختران و پسران در بیرجند، دانشکده فنی و حرفه ای پسران طبس با ضمیمه دختران (رعایت تفکیک جنسیتی)، پسران فردوس، آموزشکده پسران قاینات با ضمیمه دختران فعال است و آبان سال قبل نیز مرکز پسران نهبندان راه اندازی شده و به زودی دانشجو پذیرش خواهد شد.

نخعی تاکید نمود: ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای در کل کشور تربیت تکنسین و کارشناس فنی و حرفه ای در سطح کاردانی و کارشناسی است.

وی با اشاره به فعالیت 176 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای در کشور گفت: هدف از این مراکز آموزشی توسعه آموزش عالی فنی و حرفه ای، گسترش شایستگی ها حرفه ای به وسیله توسعه دانش و مهارت و نگرش به تربیت نیروهای متخصص در سطح کشور است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مباحث مورد پیگیری دانشگاه فنی و حرفه ای، اصلاح هرم تحصیلی و شغلی است توضیح داد: در حال حاضر در بحث دانشگاهی کشور کمبودی نداریم اما بحث اصلی این است که نیروی متخصص و ماهر با توجه به احتیاج جامعه وارد بازار کار گردد تا از موازی کاری کاسته گردد.

وی یادآور شد: در این خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای تحول بسیار عظیمی در حوزه کارگاه ها و آزمایشگاه ها ایجاد نموده است همچنین سال جاری 212 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه ها دانشگاهی در کشور تخصیص یافت که به زودی بین استان ها توزیع خواهد شد.

نخعی با تاکید بر اینکه گسترش آموزش احتیاج به یکسری زیرساخت ها دارد گفت: یکی از سیاست های اصلی دانشگاه تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها است که سال قبل برای تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در بخش نقدی و اوراق 480 میلیون تومان هزینه شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این چهار دستگاه اتومبیل چری به ارزش 350 میلیون تومان و یک دستگاه موتور هیبریدی استند آموزشی به ارزش 150 میلیون تومان نیز وارد کارگاه های استان شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین یک کارگاه آسانسور به ارزش 120 میلیون تومان تجهیز شد و 48 دستگاه چرخ خیاطی به صورت غیرنقدی برای دانشکده دختران بیرجند تامین شد.

وی با بیان اینکه پارسال یک میلیارد و 240 میلیون تومان در بحث تعمیرات خوابگاه ها مراکز آموزشی استان هزینه شد گفت: در حوزه عمرانی در سطح دانشگاه فنی و حرفه ای استان فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو هفت استان محروم از نظر تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دیده شده است گفت: تا به امروز 60 درصد تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی استان بروزرسانی شده و با تاسیس رشته های چجدید تجهیزات جدید نیز وارد می گردد اما کماکان احتیاج به بروزرسانی تجهیزات داریم.

نخعی با اشاره به تخصیص و هزینه کرد 260 میلیون تومان برای طرح مدیریت سبز دانشگاه فنی و حرفه ای بیرجند عنوان نمود: احداث نیروگاه خورشیدی در دانشکده ابن حسام بیرجند و منبع ذخیره آب در دانشکده دختران بیرجند و قاینات از دیگر اقدامات است.

وی یادآور شد: سال گذشته یکهزار و 530 مترمربع فضای آموزشی کارگاهی با اعتبار سه میلیارد و 200 میلیون تومان در دستور کار نهاده شد که دهه فجر به بهره برداری رسید.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به پروژه های در دست اقدام این دانشگاه در استان عنوان نمود: احداث ساختمان آموزشی با اعتبار 4.5 میلیارد تومان با 70 درصد پیشرفت فیزیکی و مجتمع نمازخانه با 400 مترمربع با اعتبار 900 میلیون تومان و 85 درصد پیشرفت دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: همچنین احداث سه زمین مصنوعی ورزشی هر کدام 450 میلیون تومان اعتبار با پیشرفت 60 درصدی در مجموعه دانشکده پسران و 45 درصد پیشرفت در مجموعه دختران در حال ساخت است که 2 مرکز بیرجند تا هفته دولت و در طبس با 20 درصد پیشرفت فیزیکی دهه فجر به بهره برداری می رسد.

نخعی توضیح داد: در شهرستان قاینات در حال حاضر یکهزار و 100 متر کارگاه، سالن چند منظوره، نمازخانه و سرایداری با اعتبار 1.5 میلیارد تومان در حال احداث است که کوشش داریم هفته دولت به بهره برداری برسد.

وی تاکید نمود: دانشگاه فنی و حرفه ای باید به صورت جهادی به جامعه معرفی گردد چراکه کشور احتیاج به نیروهای کارآمد دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در بعضی رشته ها 70 درصد دانش آموختگان دانشگاه وارد بازار کار می شوند گفت: در حال حاضر قراردادهای خوبی با بخش صنعت از قبیل کویر تایر، فولاد قاینات، کارخانه سیمان، صنایع دفاعی و سایر منعقد شده که تاثیر خوبی بر اشتغالزایی جوانان نیز داشته است.

وی یکی از مسائل دانشجویان استان را کمبود خوابگاه دانشگاهی دانست و گفت: در حال حاضر در شهرستان های طبس، قاین و فردوس مشکل خوابگاه نداریم اما در بیرجند کماکان کمبود داریم.

نخعی با بیان اینکه دانشگاه در بعضی رشته های کاردانی و کارشناسی برای سایر رشته ها مجوز دریافت نموده است یادآور شد: دانش آموختگان رشته های ریاضی و تجربی می توانند در بعضی رشته ها از جمله برق، نصب و تعمیر آسانسور، تعمیر و نگهداری ماشین های الکترونیکی، تاسیسات، تعبیه، شهرسازی، حسابداری گرایش حسابرسی و گرایش اقتصادی، طراحی پوشاک، انیمیشن و انرژی های تجدیدپذیر در استان ادامه تحصیل بدهند.

وی بیان نمود: از فردا ثبت نام در 24 کد رشته کارشناسی به وسیله سایت سازمان سنجش شروع می گردد.

رییس آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بیرجند هم گفت: شیوع بیماری کرونا فرصتی برای دانشجویان مربیان این دانشکده در استان ایجاد کرد.

اطمینان از راه اندازی و فعالیت کارگاه فراوری ماسک در مرکز استان اطلاع داد و گفت: تا به امروز 20 هزار ماسک توسط 25 دانشجو و چهار مربی این دانشکده فراوری و تحویل مراکز درمانی شده است.

وی بیان نمود: 980 تا یکهزار و 64 دانشجو در 15 رشته کاردانی و 6 رشته کارشناسی به صورت میانگین در دانشکده مشغول به تحصیل هستند که 70 درصد آنها بومی استان هستند.

رییس آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بیرجند گفت: از لحاظ فضای خوابگاه برای دانشجویان دختر در مرکز استان با کمبود روبرو هستیم و دانشجویان مجبور به استفاده از خوابگاه های خودگران هستند.

وی با بیان اینکه توانمندی های دانشکده دختران مورد کم لطفی مسوولان دستگاه های اجرایی نهاده شده است عنوان نمود: بسیاری از توانمندی ها و فراوریات در استان قابل انجام است در حالیکه مسوولان از توان استان های دیگر بهره مند می شوند.

اطمینان ادامه داد: به عنوان مثال کارخانجات و بخش صنعت یا بعضی دستگاه های اجرایی می توانند لباس فرم مورد احتیاج خود را با قیمت بسیار پایین تر و با کیفیت بیشتر به ما سفارش دهند در حالیکه در استان اینگونه نیست.

وی تاکید نمود: از مسوولان دستگاه های اجرایی درخواست داریم توانمندی و هنر دانشجویان و جوانان استان را بیشتر مورد توجه قرار دهند چراکه از این طریق هم زمینه اشتغال و هم انگیزه ای برای جوانان ایجاد می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3599

به "خبرنگاران مجوز 6 رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی صادر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران مجوز 6 رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی صادر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مجوز 6 رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید