درج امتیاز منفی برای مقالات نامعتبر علوم پزشکی، مجازات تخلف پژوهشی

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، نشست مدیران ستادی معاونت تحقیقات و فناوری و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور با موضوع تشریح جزئیات و تغییرات دستورالعمل تازه ارزشیابی فعالیت های تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور برگزار گشت.

درج امتیاز منفی برای مقالات نامعتبر علوم پزشکی، مجازات تخلف پژوهشی

در این نشست که به صورت مجازی برگزار گردید، مدیران و دبیران تمامی مراکز، کمیته ها و برنامه های فعال در معاونت باحضور دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری در جهت برطرف هرگونه ابهام به ارائه جزئیات دستورالعمل نو ارزشیابی فعالیت های تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی پرداختند و به سوالات مطرح شده از سوی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در این زمینه پاسخ دادند.

دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت ضمن قدردانی از دکتر نجفی جهت اهتمام و توجه ویژه وی در یکپارچه سازی سامانه ارزشیابی به ارائه توضیحاتی در خصوص دستورالعمل های محور فناوری پرداخت.

منظم گفت: ارزشیابی هر سال بر اساس داده های سال قبل انجام می گردد زیرا بعضی شاخص هایی مانند فروش در تیر ماه هر سال با ارائه اظهارنامه های مالیاتی احصاء می گردد. سامانه بسیار شفاف است و ورود دقیق اطلاعات در حوزه فناوری به ارزشیابی صحیح یاری می نماید.

در ادامه این نشست دکتر منیر برادران افتخاری معاون ارزشیابی مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات به ارائه توضیحات بخش فراوری دانش پرداخت و گفت: این محور 8 شاخص دارد که اصلی ترین آن بفراینداد تحقیقاتی است که شامل مقالات منتشر شده، تالیف کتاب و ارائه مقاله در همایش ها و کنفرانس ها می گردد.

وی اضافه نمود: یکی از مهم ترین تغییرات دستورالعمل نو درج امتیاز منفی برای مقالات است. در واقع مقالاتی که به علت تخلف پژوهشی ابطال می شوند به مقدار 10 برابر مقاله همتراز از امتیاز مقالات کسر می گردد و همینطور مقالاتی که در مجله نامعتبر منتشر شوند به مقدار سه برابر مقالات همتراز از امتیاز مقالات کسر می گردد.

افتخاری اضافه نمود: در این تغییرات شاخص نوی اضافه نشده است بلکه شاخص های قبلی به روزرسانی شده اند.

دکتر کاظم زنده دل مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیغامدهای سلامت گفت: ثبت بیماری ها و پیغامدهای سلامت عبارت است از جمع آوری مستمر و نظام مند اطلاعات کلیه افراد در یک جمعیت تعیین که برای آنها یک بیماری یا پیغامد سلامت خاص تشخیص داده شده است.

وی اضافه نمود: ارزشیابی این برنامه یک فرایند پویا است که مراحل اجرای برنامه ثبت شامل سه مرحله آغاز، استقرار و توسعه است که بعد از گذشت پنج سال سهم بیشتری به دو مرحله استقرار و توسعه اختصاص پیدا می نماید.

در ادامه دکتر احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته اخلاق پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه و مبحث اخلاق در پژوهش در این دستورالعمل گفت: ماهیت ارزشیابی نو به سمت استانداردهای نوین حرکت نموده است

وی اضافه نمود: هرگونه تخلف پژوهشی که در جهت ارزشیابی تعیین گردد، از جمله (سرقت ادبی، انتشار هم پوشان، انتشار تکراری، وابستگی سازمانی غیر واقعی، ارجاعات غیر استاندارد و ...) موضوع به کمیته ملی اخلاق در پژوهش گزارش و بعد از آنالیز موضوع بر حسب احراز تخلف پژوهشی؛ جهت اقدام قانونی در خصوص افراد تخلف و حذف امتیاز مربوطه؛ معادل 10 برابر مستند هم تراز امتیاز منفی در نظر گرفته خواهد شد.

بعلاوه دکتر مهناز خانوی دبیر کمیته دانشجویی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تشریح نحوه ارزشیابی کمیته های تحقیقات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور پرداخت و گفت: 7 شاخص کلی برای این بخش در نظر گرفته شده که 6 شاخص اصلی و شاخص نیروی انسانی الزامی است. حداکثر امتیاز اختصاص یافته به این بخش 50 امتیاز است.

دکتر پیغام کبیری هم جزئیات نحوه امتیازدهی به بخش اطلاعات و انتشارات علمی، مجلات و ترجمان دانش را برشمرد و گفت: این بخش به چهار شاخص تقسیم شده است که هر کدام 20 امتیاز دارد که شیوه امتیازدهی و نحوه ارزیابی و داوری به صورت شفاف در دستورالعمل ابلاغ شده ذکر شده است.

در سرانجام هم مدیران ستادی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به سوالات و ابهامات معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی و حاضران در این نشست پاسخ دادند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7410

به "درج امتیاز منفی برای مقالات نامعتبر علوم پزشکی، مجازات تخلف پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج امتیاز منفی برای مقالات نامعتبر علوم پزشکی، مجازات تخلف پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید