مدارس حضوری؛ ممکن است فاجعه رخ دهد ، بچه ها به دلیل همزمانی آنفلوآنزا و کرونا میزان درگیری بیشتری خواهند داشت

به گزارش آریا بلاگ، اعلام برگزاری حضوری کلاس های درس واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. علاوه بر کسانی که مسئولیت های سیاسی دارند بعضی از پزشکان و متخصصان هم در این باره هشدارهایی دادند.

مدارس حضوری؛ ممکن است فاجعه رخ دهد ، بچه ها به دلیل همزمانی آنفلوآنزا و کرونا میزان درگیری بیشتری خواهند داشت

خبرنگاران ـ سارا کلهر: وزیر آموزش و پرورش در دهم شهریور 99 گفته بود تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطق قرمز کرونا به صورت حضوری باشد، اما در 12 شهریور اعلام شد همه دانش آموزان باید روز شنبه در مدارس حضور داشته باشند. اعلام ناگهانی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی حضوری مدارس در 15 شهریور در همه مناطق کشور اعم از قرمز، سفید و زرد موجب نگرانی های بسیاری از سوی والدین، بعضی از مسئولان و متخصصان و پزشکان کشور شد. با این همه مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر برگزاری کلاس های حضوری پافشاری کردند و این امر سبب واکنش های بسیاری شد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در اعتراض به بازگشایی حضوری مدارس در شرایط شیوع کرونا در نامه ای به محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، هشدارهایی درباره بازگشایی مدارس داد.

او در این نامه نوشت این تصمیم ناگهانی موجب نگرانی خانواده ها و جامعه پزشکی شده است.

رئیس کل نظام پزشکی ایران با اشاره به کشورهایی که در کنترل بیماری بسیار پیروز تر از ایران بوده اند، اما هنوز در خصوص بازگشایی حضوری مدارس احتیاط می نمایند، نوشت: در شرایط همه گیری بیماری های واگیر اولین محل هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل هایی که بازگشایی می شوند مدارس هستند.

علیرضا سلیمی، معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی، نیز بازگشایی حضوری مدارس را شتابزده دانست و گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در بیشتر مدارس ناممکن است و علاوه بر آن سبب افزایش ترددهای بین شهری و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی خواهد شد و به نظر می رسد کشور این مقدار تغییر را در شرایط فعلی نمی تواند تحمل کند.

بیشتر بخوانید

مخالفت دوباره نظام پزشکی با بازگشایی مدارس | شناسایی کودک مبتلا به کرونا در مدرسه ممکن نیست

مخالفت نمایندگان مجلس با بازگشایی مدارس

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز سه شنبه 18 شهریور در بخشی از صحبت هایش در نشست خبری درباره بازگشایی مدارس در این شرایط گفت: با اشاره به این که دوگانه های جان و نان، جان و عزاداری، جان و آموزش آزمون هایی است که ما باید با همکاری و افزایش اعتماد از آن با پیروزیت عبور کنیم و این یک آزمون ملی برای همه ماست. به پدران و مادران و همچنین دانش آموزانی که نگران هستند عرض می کنم اجباری برای حضور در مدرسه وجود ندارد و از شبکه شاد، رادیو و تلویزیون می توانند آموزش را دنبال نمایند، اما رابطه با مدرسه قطع نگردد و دانش آموزان می توانند برای دیدن معلم و آشنا شدن با ظرفیت های کوچک ارتباط خود را با مدرسه حفظ نمایند. حضور در مدارس اجباری نیست، اما مدرسه باز است.

بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از بازگشایی حضوری مدارس از وقوع موج سوم بیماری کرونا ابراز نگرانی کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسماً برعهده بگیرد. اگر فردا مسئله ای پیش آمد نگویند ما نبودیم و دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسماً اعلام کند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، نیز با ابراز نگرانی از به خطر افتادن سلامت دانش آموزان گفت: شنیدم وزیر گفته است با روش های اروپا مدارس را بازگشایی می کنیم، البته فکر می کنم شایعه است اما اگر این حرف درست باشد، شبیه شوخی است که مدارس را به ویژه در مناطق محروم با اروپا مقایسه کنیم.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس، در یک توییت با انتقاد از وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا خطاب به وزیر نوشت: منتظر سوال و استیضاح باشید.

بیشتر بخوانید؛

انتقاد نمایندگان از بازگشایی حضوری مدارس | تهدید وزیر آموزش و پرورش به استیضاح

همچنین زهرا شیخی مبارکه، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، در این باره به خبرنگاران آنلاین گفت: بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر هم رخ داده است ، اما ما می گوییم مقایسه شرایط کشورمان با سایر کشورها و به دنبال آن بازگشایی مدارس استدلال درستی نیست. درست است که پروتکل هایی معین شده است، اما سوال این است که پروتکل ها قابل اجرا هست یا نه. چون اولویت ما سلامت بچه هاست.

وی اضافه کرد: به هر حال اگر بخواهیم ساختاری را تعریف کنیم که پروتکل ها در آن رعایت بگردد، باید فضای فیزیکی این اجازه را بدهد. ما باید تهویه کلاس ها، سرویس بهداشتی مناسب و... در مدارس داشته باشیم تا جای نگرانی نباشد و در مدتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند میزان خطر ابتلا به کرونا پایین بیاید.

بیشتر بخوانید؛

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم فرزندش را به مدرسه نفرستاد | بچه ها درکی از رعایت پروتکل ها ندارند

علاوه بر مسئولان نظام پزشکی، سخنگوی دولت و نمایندگان مجلس، پزشکان و متخصصان هم در خصوص بازگشایی حضوری مدارس واکنش هایی نشان داده اند و در این باره نکاتی را مطرح کردند.

احتمال طغیان بیماری

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه بهشتی، در یک لایو اینستاگرامی گفت: اگر گرفتار کرونای بچه ها شویم، کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم. این تصور که بچه ها مبتلا به کرونا نمی شوند غلط است. بیمارستان ها و آی سی یوهای ما امکانات و متخصصان کافی برای بچه ها ندارند.

همچنین پیغام طبرسی، رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به خطرناک نبودن کوویدـ19 برای بچه ها شرح داد: ما ترسی از بچه ها نداریم، چون اگر درگیر این بیماری شوند بسیاری از آن ها به اندازه یک سرماخوردگی و تب علائم دارند و بعد از چند روز خوب می شوند، اما بچه ها وقتی به خانه می فرایند، این ویروس را به خانواده و اطرافیان منتقل می نماید و دقیقا این جزو خطرهای بازگشایی مدارس است؛ چراکه سبب افزایش میزان ابتلا به کرونا می گردد. حتی اگر در مدارس پروتکل ها هم رعایت گردد، باز امکان خطر وجود دارد چون در بیمارستان ها که پروتکل ها به صورت کامل رعایت می گردد باز هم پرستارها و پزشک ها به این ویروس مبتلا می شوند.

عبدالله کریمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نزدیک بودن پاییز و همزمانی شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا گفت: اگر این دو با هم باشند، شانس عوارض بیشتر خواهد بود و جالب این که این ها از نظر بالینی و تصویربرداری قابل تمایز نیستند. همچنین تست های اختصاصی هم به راحتی بیماری ناشی از آنفلوآنزا و کووید را از هم جدا نمی نمایند.

وی اضافه کرد: میزان شیوع ویروس کرونا در بچه های زیر 5 سال کمتر است، اما آنفلوآنزا در بچه های زیر 5 سال میزان بالاتری دارد و میزان کشندگی آن هم بیشتر است. بنابراین امکان دارد با بازگشایی مدارس و ظهور آنفلوآنزا موج دیگری از راه برسد که در آن بچه ها هم به خاطر همزمانی آنفلوآنزا و کرونا میزان درگیری بیشتری را داشته باشند.

بیشتر بخوانید؛

کرونا در کمین یک میلیون کودک ایرانی | بازگشایی مدارس، استان به استان فرق می نماید

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز درباره بازگشایی مدرسه به خبرنگاران آنلاین گفت: سازمان جهانی بهداشت 3 شرط را برای بازگشایی مدرسه مطرح نموده است، آن هم نه در یک مدرسه بلکه در یک شهر. اول این که موارد جدید ابتلا در آن شهر به کمتر از 10 نفر در هر 100 هزار نفر طی یک هفته برسد. دوم این که کمتر از 5 درصد تست های پی سی آر در هفته مثبت باشد و سوم این که تعداد مراجعه نمایندگان به مراکزی مثل مطب ها و درمانگاه ها با علائم کرونا در هفته باید کمتر از 5 درصد تعداد کل بیماران باشد. اگر این موارد بیشتر از حد معین شده باشد، معنی اش این است که اوضاع خوب نیست و نباید مدارس باز شوند.

مردانی ادامه داد: در جلسه کمیته علمی ستاد ملی کرونا که سه شنبه 18 شهریور برگزار گردید، قرار شد نوشته ای به وزیر محترم آموزش و پرورش و وزیر بهداشت داده گردد و به تفصیل از آن صحبت گردد. باید یادمان باشد بازگشایی عجولانه مدارس، ریختن بچه ها به آن شکل در مدارس که دیدیم، نداشتن سیستم نظارتی و عدم آموزش صحیح مربیان مشکل را ده چندان می نماید.

وی اضافه کرد: مشکل این است که ما در مهرماه ممکن است علاوه بر کرونا با اپیدمی آنفلوآنزا به علاوه سرماخوردگی روبرو شویم. این شرایط را اضافه کنید به مدارسی که شرایط خاص و لازم پاندمی در آنها حاکم نیست. ممکن است فاجعه رخ دهد و ما دوباره با طغیان بیماری روبه رو شویم ؛ یعنی از این پیک خفیف به پیک شدید برسیم.

بیشتر بخوانید؛

3 شرط مهم برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا که در ایران رعایت نشد | مدرسه رفتن حساب و کتاب دارد

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4480

به "مدارس حضوری؛ ممکن است فاجعه رخ دهد ، بچه ها به دلیل همزمانی آنفلوآنزا و کرونا میزان درگیری بیشتری خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارس حضوری؛ ممکن است فاجعه رخ دهد ، بچه ها به دلیل همزمانی آنفلوآنزا و کرونا میزان درگیری بیشتری خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید