مشکل عربستان چیست؟

به گزارش آریا بلاگ، چهار سال از تجاوز و جنگی نافرجام علیه مردم یمن می گذرد در این بین عربستان و امارات شکست های زیادی را تجربه کردند. اخیرا نیز شاهد چرخش امارات در سیاست هایش بوده ایم که در این راستا گفت و گوهایی نیز بین مقام های تهران و ابوظبی شکل گرفت.

مشکل عربستان چیست؟

ابوظبی در سال های اخیر ناکامی های زیادی را تجربه کرد؛ شکست در یمن، لیبی و همپیمانی با عربستان تنها بخشی از اتفاقاتی بود که آنها با آن روبرو بودند. اما اتفاق دیگری که معادلات در منطقه تحت تاثیر قرار داد سقوط پهپاد آمریکایی بود که باعث شد ریاض و ابوظبی به این موضوع پی ببرند که آمریکا حتی قادر به دفاع از خود نیز نیست چه رسد به اینکه واشنگتن بخواهد برای دفاع از امنیت این دو قدمی بردارد.

از طرفی عدن نیز صحنه درگیری ها بین مزدوران سعودی و اماراتی است و آنها باشکست سنگین نظامی و سیاسی در برابر انصارالله احساس می نمایند اگر این این منطقه را از دست بدهند دیگر برگ برنده ای نخواهند داشت؛ ضمن اینکه سعودی ها در حملات هوایی و اماراتی ها در حملات زمینی نیز ناکام بوده اند. از سویی گفته می گردد که امارات نیروهاییش را از یمن خارج نموده که به نوعی یک تحلیل اشتباه است. اماراتی ها در واقع تغییر موضع داده اند؛ بدین معنا که در آن نواحی که امکان پیروزی برایشان وجود نداشته عقب نشینی نموده و در جنوب یمن استقرار یافتند.

اخیرا نیز شاهد بودیم که آمریکا 500 نیروی ویژه را به عربستان اعزام کرد که در دفعه های بعد به تعداد آنان نیز اضافه نمود. مشکل عربستان در استفاده از فناوری نظامی در جنگ با انصارالله موجب شده تا آمریکایی ها دست به چنین اقدامی بزنند تا به نوعی به ریاض دلگرمی داده باشند.

عربستان که چندین سال با امارات زیرساخت های یمن را مورد حمله قرار داده و موجب ویرانی و نابودی این کشور شده و فجایع بی شماری رقم زده تعیین نیست که در آینده چه تصمیمی را خواهد گرفت. وسعت تخریب، صدمات و فجایع به گونه ای است که تا چند نسل ملت مظلوم یمن آن را از یاد نخواهند برد، اما اتخاذ تصمیمی درست و عقلانی که چیزی جز توقف کشتار و کوشش برای برقراری صلح نیست می تواند مقدمه ساز اتفاق های بهتر در آینده باشد. بی شک اگر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به جای صرف هزینه های هنگفت برای کشتار مردم یمن و ویرانی این کشور هزینه ها را برای آبادانی و عمران یمن خرج می کرد قطعا نتیجه بهتری می گرفت.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 602

به "مشکل عربستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل عربستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید