اجرای قانون گره معاملاتی در بورس متوقف شد؛ آیا خطر ریزش سهام دفع می گردد؟

به گزارش آریا بلاگ، در حالیکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی نماد های بورسی خبرداده و اعلام نموده بود: مقرر شد بازنگری به گونه ای باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد، در تغییراتی که انجام شد مجموع حجم معاملات در پنج روز از پنج درصد به 200 درصد افزایش یافت.

اجرای قانون گره معاملاتی در بورس متوقف شد؛ آیا خطر ریزش سهام دفع می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، محمدعلی دهقان دهنوی سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: دامنه نوسان در گره معاملاتی همان 2 برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می گردد، اما بعد از اعتراضاتی که صورت گرفت، سازمان بورس گفت: با توجه به ابراز نگرانی فعالین بازار در خصوص اجرای مصوبه اصلاح دستورالعمل برطرف گره معاملاتی؛ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با احترام به نظر فعالان و به منظور برطرف دغدغه های سهامداران اجرای مصوبه مذکور را متوقف کرد.

چرا فرایند نزولی بورس همچنان پابرجاست

حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه بازار سهام در امسال در بلاتکلیفی به سر میبرد، گفت: فرایند منفی و نزولی بازار بیشتر حاصل نداشتن ترسیمی از آینده است تا ارزشمند نبودن سهام شرکت ها، در حال حاضر بسیاری از سهم های بازار از نظر قیمتی ارزنده هستند و با توجه به شرایط شرکت و بنیاد آن، فروش بی معنی است، ولی جو فروش بر بازار سایه انداخته و این دو مورد تضاد عجیبی با هم دارند.

وی اضافه نمود: برای مثال شرکت فولاد مبارکه از نظر فراوری هر روز رکورد های جدید ثبت میکند و قیمت دنیای هم بر مدار افزایش است، به طوریکه از نظر ارزش دلاری فولاد مبارکه از شرکت های کم نظیر آسیا و حتی دنیا محسوب می گردد، پس اینطور میتوان استنباط کرد که وضع فعلی بیشتر به خاطر شرایط کلی کشور است تا اینکه بازار سرمایه تنها خودش اوضاع بدی داشته باشد.

افشار گفت:از نظر سیاسی کشور در بلاتکلیفی خاصی قرار گرفته، شرایطی که بی سابقه بوده، این درحالیست که در فاصله دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری هیچ سیگنال خاصی از طرف جناح های سیاسی نمیبینیم و به نوعی می توان اینطور بیان نمود که نامعین بودن شرایط در عرصه کلان سیاسی کشور باعث شده این موضوع بر بازار های مختلف از جمله بور تاثیر بدی داشته باشد و تبدیل به ریسک عظیم برای بورس و ذینفعان آن گردد.

این فعال بازار سهام ادامه داد: خارج از بحث سیاسی، بازار در شرایط ارزنده ای قرار گرفته و مطمئنا این وضع نیز با مرور زمان سپری خواهد شد و سهم های ارزنده راستا خود را پیدا خواهند کرد. در شرایط فعلی شاید بستن پورتفویی متشکل از شرکت های با پتانسیل بالا که قابلیت تقسیم سود مناسب هم دارند با دید بلند مدت منطقی به نظر می رسد.

وی یادآور شد:یکی از نکاتی که سهام داران باید به آن توجه نمایند، معقول کردن حد بازده در یکسال است، در این راستا باید به دست آوردن سود های آنچنانی مانند سال گذشته را فعلا فراموش نمایند و با دید سرمایه گذاری به معنی واقعی وارد بازار شوند. سرمایه گذاری در گروه هایی مانند فلزات اساسی، پتروشیمی، معدنی و حتی پالایشی مناسب به نظر میرسد و به احتمال قوی در بازه بلند مدت نسبت به بازار های موازی منجر به کسب سود بیشتری نیز خواهد بود.

نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس

این کارشناس بازار سهام توضیح داد: از نظر نموداری همانطور که معین است کانال نزولی شکسته شده و حمایت یک میلیون و 200 هزار واحدی کف محکمی برای شاخص محسوب میگردد. با توجه به خط فرایند جدیدی که در شاخص داریم، رسیدن به محدوده 1500 یک میلیون و 500 هزار هدف اولیه شاخص است، البته توجه به این نکته الزامی است که کندل قیمتی زیر میانگین 100 روزه واقع شده است و انتظار آغاز یک فرایند قوی مستلزم ورود نقدینگی جدید است.

افشار با اشاره به اینکه نکته دیگری که از مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته بخشنامه جدید سازمان بورس در خصوص دامنه نوسان و مخصوصا گره معاملاتی است، بیان نمود: طبق دستورالعمل جدید دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت به مثبت 6 و منفی 3 تغییر خواهد نمود. در ضمن اگر سهم طی پنج روز معاملاتی کمتر از دو حجم مبنا معامله گردد مشمول گره معاملاتی خواهد شد و این قانون شامل حجم مبنای یک برگ سهم است که فعلا اجرای آن به دلیل ابزار نگرانی سهام داران متوقف شده است.

وی اضافه نمود: این قوانین برای افزایش نقدشوندگی بازار لحاظ شده و هدف نهایی آن حرکت در جهت حذف دامنه نوسان در آینده نزدیک است که در کلیت قانون می تواند حذف دامنه نوسان امید بخش باشد و نوید همگام سازی با دیگر بورس های دنیا را می دهد. اما این قانون نیز از دید بسیاری از فعالان بازار با ایراداتی روبرو است که می توان به چند نکته اشاره نمود.

افشار افزود: بخش اعظمی از سهام داران خرد فعلی در یکسال گذشته و بدون آموزش خاصی وارد بازار شده اند و با توجه به وضع فعلی تنها هدف آن ها نقد شدن و خروج از بازار است و به همین دلیل صف های فروش هر روز تکرار می شوند، مطمئنا باز شدن دامنه نوسان می تواند بخاطر نااگاهی صدمه جدی به سها مداران خُرد وارد کند، پس مدیریت این مسئله بی شک کار دشواری است.

این فعال بورسی گفت: در خصوص قانون وضع شده فعلی این ایراد وارد است که در حال حاضر به خاطر عدم وجود نقدینگی بسیاری از سهم ها مخصوصا نماد های کوچک با صف فروش روبرو هستند و در طول روز معاملاتی مقدار بسیار کمی معامله می شوند، حال با فرض ادامه این صف ها و عدم تزریق نقدینگی با پر نشدن طبیعی حجم مبنا شامل گره معاملاتی شده و امکان ریزش قیمتی نامتعارف در بازه بسیار کوتاه وجود دارد. بهتر باشد در بحث گره معاملاتی، حجم مبنا و میزان حجم معامله در هنگام گره میزانی بازنگری گردد و یا اجرا قانون به بعد از تعادل بازار موکول گردد، که تا به اینجا فعلا اجرای این قانون به تعویق افتاده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6868

به "اجرای قانون گره معاملاتی در بورس متوقف شد؛ آیا خطر ریزش سهام دفع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای قانون گره معاملاتی در بورس متوقف شد؛ آیا خطر ریزش سهام دفع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید