اصلاح بازار با عرضه 30 درصد سوم سهام عدالت

به گزارش آریا بلاگ، هرگونه عرضه ای که بیشتر از تقاضا باشد، بازار را به سمت اصلاح منفی هدایت می کند.

اصلاح بازار با عرضه 30 درصد سوم سهام عدالت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، روابط عمومی شرکت سپرده گذاری سهام عدالت از آزادسازی 30 درصد سوم سهام عدالت در روز 22 بهمن ماه خبر داده است تا از ابتدای سال آینده 100 درصد سهام عدالت در پرتفوی شخصی افراد قرار بگیرد. این در حالی است که سیاست آزادسازی سهام عدالت و ورود حدود 46 میلیون نفر به بازار سرمایه در ماه های اخیر بسیار بحث برانگیز شده است. سهام عدالت از 15 سال گذشته به نام مشمولان این طرح صادر شد، اما در اختیار دولت قرار داشت تا اینکه با دستور رئیس جمهور و به صورت پلکانی از مردادماه آزادسازی آن آغاز شد تا به زعم دولت از این طریق معیشت خانوار های دهک پایین جامعه به شکل مثبت تغییر یابد. ضمن اینکه با رونقی که در بورس با وجود حجم بالای معاملات به وجود آمده بود، این اطمینان ایجاد شد که سهام عدالت به راحتی جذب بازار سرمایه می گردد و با نقد شدن آن فشار کمتری به بازار منتقل می گردد.بعد از آزادسازی 60 درصد از سهام عدالت، بخشی از اقتصاددانان با اطمینان از اینکه این اقدام بازار را دچار شوک کرده است، بخشی از ریزش وسیع در بورس را ناشی از عرضه سهام عدالت و رفتار هیجانی سهامداران در فروش دانستند.

به باور آنها هرچند سهام عدالت پرتفوی ارزشمندی را داراست، ولی عرضه 60 درصدی برای بازار زیاد بود و هیجان منفی را به بورس وارد کرد و باعث برهم خوردن تعادل شد. بخش دیگری از تحلیل گران بازار در دیدگاهی متفاوت بر این باور هستند که آزادسازی سهام عدالت در شرایطی که بسیاری از کسب و کارها به علت شیوع کرونا دچار رکود شده اند

و مردم در تنگنای مالی قرار دارند، اقدام درستی از سوی دولت بود و افت شاخص به دلیل اصلاحی بود که انتظار آن می رفت و عرضه سهام عدالت تاثیر جزئی در این راستا داشت. این فعالان بورس آزادسازی 30 درصد سوم سهام عدالت را ظرفیت جدیدی در بازار تلقی می نمایند، زیرا نقدینگی جدید، مشارکت بیشتری از سهامداران را به همراه می آورد. پتانسیل و ظرفیت بالای بازار سرمایه به اندازه ای برای جذب نقدینگی زیاد است که آزادسازی سهام عدالت نمی تواند تاثیر زیادی بر شاخص بگذارد.

با وجود تفاسیر مختلفی که از آزادسازی سهام عدالت می گردد، اجماع بر عرضه و تقاضای این سهام از طریق کارگزاری هاست تا با نظارت آنان تصمیمات هیجانی سرمایه گذاران خرد منجر به برهم خوردن نظم بازار و ایجاد صف های

طویل فروش نگردد.

اصلاح بازار با عرضه 30درصد سوم سهام عدالت

فرزین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه، با اشاره به آزادسازی 30 درصد سوم سهام عدالت بیان نمود: هرگونه عرضه ای که بیشتر از تقاضا باشد، بازار را به سمت اصلاح منفی هدایت می کند. از ابتدای سال 99 افزایش قیمت سهام و شاخص به بازدهی بیش از 300 درصدی رسید و با عرضه ETF و سهام عدالت به صورت پلکانی یکی از ناهماهنگ ترین سیاست های عرضه سهام در طول دوران خصوصی سازی صورت گرفت.

آقابزرگی شرح داد: به طور کلی گرایش به سمت ایستایی و یا اصلاح قیمت ها در بازار وجود دارد و قبل یا بعد از 22 بهمن ماه، فرایند عمومی عرضه ها از تقاضا پیشی می گیرد. این اصلاح قیمت منجر به حرکت بطئی شاخص تا انتهای سال می گردد به این معنا که در بهترین حالت شاخص تا پایان سال 20 درصد افزایش خواهد داشت و به 1.700 می رسد. وی افزود: در خوشبینانه ترین حالت حجم کل سهام عدالت در حدود 400 هزار میلیارد تومان است و اگر به طور متوسط 20 هزار میلیارد تومان حجم معاملات روزانه در 6 ماه ابتدای سال 99 با این عدد مقایسه گردد، معادل 20 روز کاری در 6 ماه ابتدایی سال در بورس خواهد شد. بنابراین میزان سهام عدالت آنقدر بزرگ نیست که بتواند به ریزش بازار سمت و سو دهد. آقابزرگی مسئله تاثیرگذار در اصلاح بازار را افزایش بیش از اندازه شاخص و عدم تناسب در ارزش ذاتی سهام عنوان کرد و افزود: این عوامل باعث شد بازار به طور ذاتی به سمت اصلاح برود. بهانه هایی مانند عرضه سهام عدالت که 30 درصد سوم آن در بهمن عرضه می گردد و یا هرگونه خبری در این ارتباط، فرایند کلی اصلاح قیمت ها را در پی خوهد داشت و در بهترین حالت شاخص شکل ایستا پیدا می کند. وی با اشاره به تاثیرگذاری روانی عرضه سهام عدالت در اصلاح بازار گفت: طرح مباحثی پیرامون آزادسازی سهام عدالت از نظر روانی این برداشت که باعث منفی شدن سطح عمومی قیمت ها می گردد را ایجاد کرده است. امکان آزاد سازی بخش عمده تری از سهام عدالت از ابتدای سال و عرضه سهام شرکت های دولتی در کنار آن بر اساس اصل 44 قانون اساسی و ETF ها وجود داشت و می توانست شرایطی را فراهم کند که بازار به سمت افزایش فزاینده شاخص سیر نکند تا نیاز به اصلاح آن هم به وجود نیاید. تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از کارشناسان بازار در زمان آزادسازی 30 درصد ابتدایی سهام عدالت از دولت درخواست کردند وقتی کفه تقاضا بیشتر از عرضه است، عرضه ها افزایش پیدا کند، اما متاسفانه به این پیشنهاد ترتیب اثر داده نشد. وی انجام معاملات در بازار ثانویه را باعث ایجاد واگرایی در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: عدم تنظیم شرایط بازار و ظاهر شدن نواقص ساختاری مانند عدم امکان پذیرش میزان بالای کد معاملاتی برای ورود به بورس و ایجاد مبادی غیرمجاز برای سیگنال فروشی با انجام معامله در بازار ثانویه شکل گرفت و باعث به وجود آمدن اتکای بیش از حد به استراتژی جمع آوری نقدینگی از بازار شد، بدون توجه به این نکته که بیش از 90 درصد از منابع در گردش در بورس زمانی به نفع تولید استفاده می گردد که در بازار اولیه شکل بگیرد، نه در بازار ثانویه. هدف جذب نقدینگی به منظور عدم ورود به دیگر بازارها مانند ارز و طلا ،باعث ایجاد ناهماهنگی در بورس شد.

آقابزرگی با اشاره به هدف دولت در آزاد سازی سهام عدالت بعد از 15 سال گفت: همزمانی اجرای سیاست ها با هدایت نقدینگی ها به سمت بورس و بهره برداری از بهترین شرایط بازار سرمایه برای عرضه سهام، از مهمترین دلایل آزادسازی سهام عدالت توسط دولت بود.

وی عرضه سهام عدالت توسط دولت را بهره برداری مقطعی از بازار سرمایه دانست و افزود: داشتن نگاه مقطعی به بازار سرمایه یکی از مخرب ترین آثار مالی را در بلندمدت به همراه خواهد داشت. تامین منابع از بورس در کوتاه مدت، آثار مضاعف تورم را در سال های آینده به همراه دارد.

آقابزرگی با اشاره به کاهش امکان فروش سهام عدالت بعد از آزادسازی 30 درصد سوم گفت: فرهنگ سرمایه گذاری در اقتصاد کشور وجود دارد مبنی بر اینکه با مشاهده قیمت ها در محدوده زمانی، اغلب سهامداران آن را مبنای تصمیم گیری برای فروش سهام شان قرار می دهند، بنابراین بخش عمده ای از دارندگان سهام عدالت که 6 ماه قبل ارزش سهام خود را 15 میلیون تومان دیده اند و اکنون به 7 میلیون کاهش پیدا کرده، از فروش صرف نظر می نمایند.

آزادسازی سهام عدالت، پتانسیل جدیدی برای بازار سرمایه

محمد آرام بنیار تحلیلگر بازار سرمایه با رد اینکه آزادسازی بخش آخر سهام عدالت باعث افت بازار خواهد شد، گفت: آزادسازی 30 درصد سوم اتفاق بسیار مثبتی است و باید از این اقدام دولت استقبال کرد. آزادسازی 60 درصد قبلی هم باعث ریزش بازار نشد، زیرا بسیاری از سهام بیشتر از ارزش واقعی خود رشد کرده و ناچار به اصلاح بودند. همزمانی سهام عدالت شاید اثر ناچیزی بر اصلاح شرایط بازار داشت، اما تاثیر جدی و صد در صدی نبود.

وی ادامه داد: در زمان ریزش بسیاری از سهام شرکت ها بالا بود، اما اکنون قیمت ها کاهش پیدا کرده و اخبار مثبتی از درآمد و سودآوری شرکت ها آمده است و به طور منطقی نباید با کاهش روبرو شویم. بهترین اقدام دولت برای حمایت از شرکت های بورسی، حمایت از رشد و پایداری درآمد شرکت هاست، زیرا با این وجود بازار فرایند مثبتی را پیدا می کند.

آرام بنیار با تشریح دلایل عدم افت بازار با عرضه سهام عدالت گفت: بازار از فاز اشتباه همه سهام مثبت یا همه سهام منفی خارج شده است. سهام شرکت هایی که در بورس سودآوری بیشتری دارند باید مثبت باشند و سهام شرکت هایی که سودآوری زیادی ندارند، باید منفی شوند. تناسب میان سودآوری و ارزش و قیمت باید همواره برقرار باشد، نه اینکه وقتی بازار سودآور است سهامی که دارایی بیشتری دارند، مثبت شوند و سهامی که دارایی و سود مثبت ندارند هم مثبت باشند؛ چنین فرایند غلطی در بازار باعث ایجاد حباب می گردد.

وی افزود: سهامداران جدید می دانند که نباید در همه سهم ها سرمایه گذاری نمایند، بلکه باید سهامی را خریداری نمایند که اخبار مثبت و فرایند سودآوری داشته باشند. به هر میزان شرکت ها به خوبی تبلیغ شوند و شرایط مالی آنها به درستی تبیین گردد، سرمایه گذار عوام و یا دارنده سهام عدالت هرگز اقدام به فروش بی موقع آن نمی کند. رفتار هیجانی سهامداران به علت عدم در اختیار داشتن اطلاعات کامل است.

آرام بنیاربا بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت پتانسیل جدیدی برای بازار محسوب می گردد، گفت: با عرضه سهام عدالت تعداد مشارکت نماینده ها افزایش می یابند، درحالی که باید اجازه خرید و فروش به افراد نیز داده گردد تا در راستا شرکت های با سودآوری بیشتر قرار بگیرند. وی افزود: آزادسازی کدهای جدید و دارایی ها، باعث افزایش مشارکت می گردد و در صورتی که اخبار مثبتی در بازار باشد و مدیریت شرکت ها به درستی عمل نمایند، نقدینگی بیشتری را می توانند جذب نمایند. این کارشناس بورس درباره بهترین روش برای آزادسازی سهام عدالت گفت: می توان عرضه و تقاضا را به کارگزاری ها سپرد تا آنها با هماهنگی شرکت ها و سازمان بورس اقدام به این کار نمایند، به این معنا که کارگزاران ناظر سهام عدالت، سهام را تجمیع نمایند تا به دست مردم خرد نیفتد.

آرام بنیار در پایان یادآور شد: میلیون ها سهامدار سهام عدالت که اطلاعات کاملی هم ندارند، شاید سهام شان را با قیمت پایین به فروش برسانند که این باعث برهم خوردن نظم بازار می گردد، اما با حضور کارگزار ناظر سهام عدالت، عرضه و تقاضای بهتری انجام می گیرد.

منبع: رسالت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5733

به "اصلاح بازار با عرضه 30 درصد سوم سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح بازار با عرضه 30 درصد سوم سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید