خبرنگاران مهار کرونا با مسوولیت پذیری اجتماعی

به گزارش آریا بلاگ، تهران - خبرنگاران - شیوع کرونا زندگی مردم را مختل نموده و بسیاری از افراد ماه ها در منزل مانده اند و کاملاً قابل درک است که مردم می خواهند زندگی خود را ادامه دهند، اما باید گفت که ما به حالت عادی قدیمی برنخواهیم گشت، این همه گیری نحوه زندگی ما را تغییر داده و باید مسوولیت پذیری اجتماعی را در برابر کرونا افزایش دهیم.

خبرنگاران مهار کرونا با مسوولیت پذیری اجتماعی

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت آریا بلاگ، شمار مبتلایان به کرونا در جهان تا به امروز به 20 میلیون و 254 هزار و 685 نفر رسیده و مرگ 738 هزار و 930 نفر در اثر این بیماری نیز تایید شده و فرایند افزایش آمار مبتلایان به کرونا که تا به امروز در 213 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در جهان قربانی می گیرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشورمان نیز تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به 331 هزار و 189 نفر رسیده و تا کنون 18 هزار و 800 نفر جان باخته اند.

به گفته بعضی کارشناسان حوزه سلامت، مردم باید سعی نمایند که در مقابله با ابتلا به کرونا و زندگی جدید با تغییر رفتارها بهترین انتخاب ها را داشته باشند. آنها باید در خصوص مکان هایی که می فرایند یا دیدار هایی که با سایر افراد دارند، تصمیم گیری نموده و با دقت رفتار نمایند، زیرا این موضوع، تصمیم مرگ و زندگی است.

به باور آنان، مردم باید با افزایش احساس مسوولیت پذیری اجتماعی خود از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به زندگی با کرونا روی بیاورند و این را بدانند که در شرایط کنونی و آینده زندگی آنها مانند گذشته روال عادی را نخواهد داشت و همچنان باید محتاطانه به حیات خود ادامه دهند.

سمیرا محمدی کارشناس بهداشت و ارتقای سلامت در این زمینه با تاکید بر ضرورت تشویق مردم و رسانه ها برای انجام رفتار مسوولانه به ویژه در دوران شیوع کرونا می گوید: اهمال کاری می تواند چرخه فراوری و انتشار اخبار و تاثیرگذاری بر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می افزاید: مدیریت کرونا مستلزم مسئولیت پذیری همه است، هر فردی صرف نظر از صندلی خود بر مبنای نحوه تعامل دانش، عقاید، انگیزه ها، اولویت ها، فرصتها، شرایط و امکانات، رفتار می نماید. در این راستا وجود موانع و تسهیل نماینده های رفتار نقش مهمی دارد. برای مثال یک دستفروش علیرغم اطلاع از هشدارها، به خاطر احتیاج مالی در همین شرایط کرونایی بیرون می رود و بساط پهن می نماید و چه بسا بیمار و باعث انتقال بیماری گردد. به عبارتی این فرد دارای یک مانع مالی برای عمل به پروتکل های بهداشتی بوده و انگیزه کسب درآمد در او قوی تر از انگیزه مراقبت از سلامت خود و یا دیگران است.

محمدی ادامه می دهد: رسانه ها نیز ممکن است با هدف تقویت و حفظ صندلی خود اولویت را تنها جذابیت خبری محتواهای مربوطه قرار دهند و اعتبار خبر را فدای سرعت انتشار آن نمایند. اما هر محتوای زردی که از رسانه ها منتشر می گردد هزینه ای برای مخاطب دارد و می تواند اعتماد مخاطب به رسانه های رسمی را کاهش، فضای رسانه ای را در اختیار شیادان و کاسبان کرونا قرار دهد و بستری فراهم گردد تا با انتشار شایعات و اخبار شبه علم حداکثر منفعت فردی و ضرر جمعی را ایجاد کند، پس رسانه مسوولیت پذیر باید کوشش کند با شناسایی اخبار و منابع خبری موثق و نه الزاما در دسترس و جذاب، و اجتناب از نشر اخبار مشکوک و یا خوش بینانه به بهبود شرایط یاری نمایند.

وی تصریح می نماید: برای تشویق مردم به پذیرش مسوولیت اجتماعی خود و انجام رفتار مسئولانه ضروری است همه دست اندرکاران مسوولیت های خود را به درستی به جای آورند، زیرا اهمال کاری هر کدام از این افراد می تواند چرخه فراوری و انتشار اخبار و تاثیرگذاری بر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

ناصر درخشنده کارشناس حوزه سلامت نیز در این زمینه می گوید: هر یک از ما وظیفه داریم تا رعایت پروتکل های بهداشتی را به عنوان یک مسوولیت اجتماعی بپذیریم و با این اقدام سلامت خود و اطرافیانمان را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی می تواند سلامتی همگان را تضمین کند، اظهار می دارد: هموطنان با پذیرش مسوولیت اجتماعی خود در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نقش دارند و برای حل بحران کرونا ضروری است تا همه اقشار، از مسوولان تا مردم هر کس در صندلی خود، نقش فردی و اجتماعی خود را به خوبی ایفا نماید.

درخشنده ادامه می دهد: رعایت بهداشتی فردی، استفاده از ماسک و دستکش، عدم انتشار اخبار غیرموثق، رعایت دستورالعمل ها، خودداری از حضور در اجتماعات و غیره همگی نشان از مسئولیت اجتماعی افراد دارد و ایفای نقش مسوولیت اجتماعی از سوی مردم، یاری موثری برای برون رفت از شرایط بحرانی است و مسوولیت اجتماعی باعث می گردد مردم احساس تنهایی ننمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4127

به "خبرنگاران مهار کرونا با مسوولیت پذیری اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهار کرونا با مسوولیت پذیری اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید