چرا واکسن کرونا آکسفورد همه را گیج کرده است؟

به گزارش آریا بلاگ، تولیدکنندگان واکسن آکسفورد در 23 نوامبر در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کردند که واکسن تولید شده توسط این دانشگاه در انگلستان و شرکت بزرگ دارویی آسترازنکا در بررسی داده های آزمایش فاز سه به طور متوسط 70درصد موثر بوده است، اما بررسی ها نشان داده تفاوت چشمگیری در کارایی واکسن بسته به میزان دوز دریافتی وجود دارد.

چرا واکسن کرونا آکسفورد همه را گیج کرده است؟

به گزارش روزنامه هفت صبح، به نظر می رسد دریافت دو دوز کامل از واکسن به فاصله دو ماه تنها 62 درصد در ایجاد ایمنی موثر باشد. نکته عجیب ماجرا کجاست؟ اینکه افرادی که میزان کمتری از واکسن در مرحله اول دریافت کردند و دوز کاملی از واکسن را در مرحله دوم گرفتند ایمنی 90 درصدی نشان داده اند.

عامل ویروسی: واکسن مشترک آکسفورد- آسترازنکا از یک آدنو ویروس سرماخوردگی ساخته شده که از مدفوع شامپانزه ها جدا و اصلاح شده است؛ به طوری که دیگر در سلول ها تکثیر نمی شود. هنگام تزریق، واکسن به سلول های انسانی دستور می دهد تا پروتئین سنبله سارس-کوو که هدف اصلی سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس های کرونا است، تولید کنند.

این واکسن قبل از سایر رقبا از جمله فایزر و مدرنا وارد فاز سه آزمایشات کنترل اثربخشی شده است و آزمایشات در کشور هایی از جمله ایالات متحده، آفریقای جنوبی، ژاپن و روسیه ادامه دارد. تولید کنندگان واکسن هنگامی که دو هفته پس از دریافت دوز دوم شرکت کنندگان را بررسی کردند دریافتند که واکسن دو دوزه دارای 70 درصد اثربخشی است، اما این رقم میانگین دو رقم 62 و 90 درصد است.

فلوریان کرامر (Florian Krammer)، یک ویروس شناس در دانشکده پزشکی آیکان در ماونت سینای در شهر نیویورک، در توئیتر گفت: 90 درصد بسیار خوب است، اما 62 درصد برای دو دوز واکسن رقم قابل توجهی نیست. اولویت اصلی محققان این است که درک کنند چرا تزریق دوز کمتر در مرحله اول تاثیر بهتری داشته است.

پاسخ می تواند در داده ها نهفته باشد. لوک وندنبرگ (Luk Vandenberghe)، یک ویروس شناس در موسسه چشم و گوش ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: این آزمایش ممکن است به اندازه کافی بزرگ نبوده باشد که بتواند اختلاف بین دو مرحله را اندازه گیری کند، در این صورت با شناسایی موارد دیگر کووید-19، اختلافات ممکن است از بین برود.

نتایج موثرتر نیم دوز، دوز کامل براساس 2،741 شرکت کننده در آزمایش انجام شد، در حالی که آزمایشی که در آن از دارونما (مشابه واکسن، اما بدون خاصیت) استفاده شد شامل 8،895 داوطلب بود. در بیانیه مطبوعاتی تعیین نشده است که مبتلایان مربوط به کدام گروه بودند. استفان ایوانز (Stephen Evans)، اپیدمیولوژیست آماری در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، براساس داده ها، تخمین می زند که تزریق نیم دوز در مرحله اول و دوز کامل در مرحله دوم می تواند تا 66 درصد اثربخشی داشته باشد.

فرضیه ها برای دوز مصرفی: اما اگر این اختلافات واقعی باشند دانشمندان مشتاقند علت آن را بدانند. کیتی ایور، ایمونولوژیست در موسسه جنر آکسفورد که در حال کار روی واکسن است، می گوید: من فکر نمی کنم این یک ناهنجاری باشد. من بسیار مشتاقم که به آزمایشگاه بروم و برای این سوال جوابی پیدا کنم. او دو نظریه اصلی دارد که چرا دوز پایین تر ممکن است منجر به محافظت بهتر در برابر کووید-19 شود. او می گوید، ممکن است دوز های کمتر واکسن در تحریک زیرمجموعه سلول های ایمنی به نام سلول های T که در تولید آنتی بادی نقش دارند، موثرتر باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5429

به "چرا واکسن کرونا آکسفورد همه را گیج کرده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واکسن کرونا آکسفورد همه را گیج کرده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید